Verzekeraars kijken sociale netwerken zoals Hyves en Facebook om te zien of hun klanten de polisvoorwaarden niet overtreden. Aan de hand van foto's en informatie op deze sociale media worden klanten uit de verzekering gezet. Aegon geeft toe het te doen en volgens rechtsbijstandverzekeraar Arag gebeurt het ook bij andere maatschappijen, zo meldt de Telegraaf.
Volgens fraudecoördinator Anne-Luut Dijkstra van Arag past het speuren op internet in de trend dat verzekeraars steeds meer werk maken van fraudebestrijding. Eén van de klanten van wie de autoverzekering werd stopgezet zou volgens de verzekeraar aan straatraces hebben meegedaan. Dat werd aan de hand van foto's op Facebook bepaald, maar volgens de klant ging het om een legaal evenement op het circuit van Assen, dat niet in strijd met polisvoorwaarden is.
Het College Bescherming Persoonsgegevens laat tegenover de krant weten dat verzekeraars de wet niet overtreden. In de privacywetgeving zou het begrip sociale media nog niet voorkomen.
Update 13:37
Het CBP laat in een reactie aan Security.nl weten dat de quote die de privacywaakhond aan de Telegraaf heeft gegeven onjuist en onvolledig door de krant is gepubliceerd. Het CBP stelt dat het geen onderzoek naar deze zaak heeft gedaan en dan ook geen inhoudelijk oordeel kan geven.
"Het is dan ook aan de rechter om te bepalen wie in deze zaak gelijk heeft, en hoe hij het feit dat het bewijs is verkregen via Facebook weegt. Op dit punt moet nog meer jurisprudentie worden ontwikkeld, aangezien social media recente ontwikkelingen zijn", zo laat het CBP weten.
Dat merkt verder op dat de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing op alle persoonsgegevens is, dus ook die op internet staan.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.