Door Predjuh: Door Mysterio: Door Anoniem: Onderdeel van die alternatieve screening: inwendig onderzoek. Aangezien mensen die zo'n scan weigeren vast iets te verbergen hebben.
Nou ja, zo is het niet gezegd... Hoe dan ook, ik vind zo'n scanner op zich prettiger dan zo'n beveiliger die me aftast.
Als men dan toch niet wil afstappen van de noodzaak om iedereen te controleren, dan maar meteen op een wat geautomatiseerde manier. Het is jammer dat de bodyscanners nog in beta zijn... Ik vind het positief dat men in ieder geval een Europees breed beleid wil opzetten.
Jij vindt zo'n scan prettig? ik wil je wel horen als meerdere keren per maand vliegt en over 25 jaar bekend wordt dat dit een direct oorzaak zou kunnen zijn van kanker gevallen ;)
Bodyscanners zijn weg gegooid geld en leveren weinig bij aan werkelijke veiligheid, ik zou namelijk graag cijfers zien waarion staat beschreven hoeveel mensen ze hebben op gepakt die daadwerkelijk van plan waren een aanslag te voeren....... Mijn gevoel zegt dat deze niet naar buiten komen omdat men er op termijn ook achter komt dat dit geen oplossing is .....
De kans dat er een aanslag plaats vind in een vliegtuig is ongeveer 1 op 13 miljoen (als het nog niet kleiner is inmiddels), voor deze kans gaan wij dus miljoenen aan belasting geld inversteren (minimaal al 60 miljoen) in iets waar jaarlijkse ook gigantisch met zich mee brengt. Maar als je morgen een staatlots koopt, ga je dan ook gelijk een villa en een nieuwe auto uitzoeken? De kans dat deze wint is volgens mij 1 op 12 miljoen...... als ej dan de villa koopt verklaart iedereen je voorgek maar vervolgens moeten we wel bodyscanner hebben ......
Als ik dan vervolgens lees wat voor nut deze apparaten hebben en dat deze apparaten 20 tot 40% aan false-positives generen vraag ik me zelf ook nog eens af ..... zijn we hier niet gewoon werk aan het creeëren en controvesiële maatregelen aan het invoeren met als excuus meneer de terrorist .......
Ik hou wel van een stevige discussie over het verband tussen elektromagnetische straling en kanker, of überhaupt de invloed ervan op de gezondheid. Helaas hebben we daar een natuurkundige voor nodig en die heb ik even niet op de kamer zitten.
Ik ben het helemaal met je eens wat betreft de kansberekening. Het percentage vliegtuigen wat wordt getroffen door aanslagen (in de meest ruime zin van het woord) is zo laag dat het zo goed als verwaarloosbaar is. Als je echt kwaad in de zin hebt dan ga je hier met bermbommen aan de gang, of gifgassen op Koninginnedag in Amsterdam. Succes gegarandeerd.
Kip - ei verhaal. Is het risico zo laag vanwege de hoge pakkans? Zou kunnen. Cijfers hierover krijg je niet, maar het kunnen er nooit veel zijn want hoewel ik vrij veel heb gevlogen heb ik nog nooit een terrorist afgevoerd zien worden. (wel babyvoeding, parfum, lunchpakketjes en vulpennen)
Zou je echter nu stoppen met de controles dan is het hek van de dam. Ik denk dat de nu al wankele vliegindustrie dit niet aan kan, want je zal er zo veel hebben die uit angst niet meer durven te vliegen. Daarnaast heb je maar één incident nodig (een dronken man met nagelknipper) en al de stropdassen vallen over je heen.
De hedendaagse maatregelen zijn natuurlijk belachelijk.
Mijn punt is echter dat als het moet, dan maar goed.
Stel dat één zo'n apparaat 3 man vervangt, dan kan het ineens weer goedkoper zijn dan voorheen. Zoverre is het echter een stuk duurder en is de kwaliteit beroerd.