image

D66: consument kan WiFi-router niet instellen

woensdag 16 november 2011, 13:22 door Redactie, 27 reacties

De Nederlandse consument is niet in staat om de WiFi-router zo in te stellen zodat Google die niet in kaart brengt. Dat laat D66 tegenover BNR weten. De zoekgigant kwam gisteren met een optie voor eigenaren van een WiFi-router. Door de extensie '_nomap' toe te voegen, zal de router uit de database van Google worden verwijderd. Een handeling die niet zo eenvoudig is. "Vrijwel alle consumenten weten niet hoe ze hun netwerk zo moeten instellen dat Google het niet oppakt. Het lijkt de omgekeerde wereld dat de consument zelf actie moet ondernemen om zijn persoonsgegevens te beschermen", aldus D66.

Toestemming
Inmiddels hebben CDA en PvdA een motie over de zaak ingediend en willen dat er een opt-in systeem wordt gehanteerd in plaats van een opt-out. "Google moet hier vooraf toestemming voor vragen. Mijn motie vraagt de regering hiertoe een voorstel voor te bereiden", zegt CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg.

De Tweede Kamer vindt de oplossing van Google dan ook de omgekeerde wereld. "We vinden dat je zelf moet kunnen beslissen of je het wenselijk vindt dat mensen weten wat jouw surfgedrag is en hoe jij met je computer en je router omgaat", zegt VVD-Kamerlid Ard van der Steur op BNR.

Reacties (27)
16-11-2011, 13:26 door spatieman
ik heb er een met multiSSID..
ik heb als SSID ,diversen verwensingen naar google als SSID ingesteld.
16-11-2011, 13:43 door Anoniem
Misschien kunnen we dit ook voor e-mail adressen invoeren. iedereen die geen smap wil, moet in het vervolg verplicht _nospam aan zijn adres toevoegen. Het staat misschien een beetje raar, maar hey... als Google wil dat we allemaal onze SSID aanpassen, dan doen we dat toch gewoon???

Slim bedacht van Google. Mensen een optie bieden die ze toch niet willen of kunnen gebruiken. Op die manier kun je vrolijk je gang blijven gaan en naar de politiek mooi weer blijven spelen. Maar fijn om te lezen dat onze volksvertegenwoordigers wakker zijn.
16-11-2011, 13:50 door sjonniev
Het zou andersom moeten zijn: pas wanneer de naam eindigt op _spy_on_me zou google het in kaart mogen brengen.
16-11-2011, 13:58 door Anoniem
Wat belangrijker is: wat de eis van het CBP is:
Een online opt-out mogelijkheid aan te bieden waardoor alle betrokkenen te allen tijde
kosteloos en effectief verzet kunnen aantekenen tegen de verwerking van gegevens
over de wifi-routers van de betrokkenen.

De opt-out is niet online, niet te allen tijde en is niet effectief. Het CBP heeft niet voor niets deze eis zo geformuleerd. Google vertikt het de eis uit te voeren, waarschijnlijk omdat ze het niet kunnen vanweg andere privacy bescherming (hoe wil Google voorkomen dat de 'verkeerde' personen eisen dat hun gegevens verwijdert worden als Google niet eens weet van wie een SSID en de gegevens zijn...) Dat wist het CBP waarschijnlijk ook wel. Ergo, het enige wat een zinnige oplossing is is een opt-in methode. Je kan niet van - wie beschermt hoort te zijn bij wet - eisen dat deze zelf maar zijn bescherming gaat claimen in de hoop dat de overtreder er - wel eens een keer - naar gaat luisteren.
16-11-2011, 14:30 door N4ppy
De oplossing heeft een hoog robots.txt gehalte.

Gaat het CBP nu ook alle andere wifi naar locatie vertaal diensten aanpakken.
http://support.apple.com/kb/ht1975
http://www.microsoft.com/windowsphone/en-us/howto/wp7/web/location-and-my-privacy.aspx
http://dev.w3.org/geo/api/spec-source.html
16-11-2011, 14:55 door Anoniem
Maar hoe zouden andere mensen kunnen zijn wat mijn surfgedrag is als Google mijn wifi router in kaart brengt? Ik denk dat dit een beetje onzin is en dat dit helemaal niet kan. Tenzij ik mijn router niet beveilig maar dat zou een hele dikke fout zijn van mijn kant.
16-11-2011, 15:28 door SirDice
Door N4ppy: De oplossing heeft een hoog robots.txt gehalte.

Gaat het CBP nu ook alle andere wifi naar locatie vertaal diensten aanpakken.
http://support.apple.com/kb/ht1975
http://www.microsoft.com/windowsphone/en-us/howto/wp7/web/location-and-my-privacy.aspx
http://dev.w3.org/geo/api/spec-source.html
Ik zie het al voor me, SSIDs die eindigen met _noMap_noMS_noApple_noMa'am ;)

Ik verander helemaal niks, ze scannen maar een eind raak.
16-11-2011, 15:49 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
16-11-2011, 15:53 door DarkViewOfTheWorld
Bah ... mensen die verontwaardigd zijn over het mappen van SSID's ... bah ....

Principieel gezien heb je gelijk, een opt-in zou veel beter geweest zijn, maar die is technish gezien niet haalbaar, je zou veel te weinig datapunten hebben om de techniek te laten werken, want wie gaat er nu die moeite doen ...

MAAR ... een SSID .. daar heb je op zich niets aan .. je weet ongeveer een locatie waar die SSID zich bevind, en dat is het ... er is geen persoonlijke informatie te halen uit een netwerknaam, toch geen relevante informatie anyway ... noem jij je netwerk naar je achternaam ? jah ... je roept over heel de buurt wat je achternaam is, je kan evengoed op de voorkant van je huis je naam in grote letters schilderen, dan moet je ook niet klagen als mensen weten wie er op dat adres woont.

Heel de verontwaardiging t.o.v. google en het mappen schiet mij zwaar het verkeerde keelgat in .. zij breken de encryptie van je netwerk niet, ze rijden gewoon rond om te zien wie er in de buurt allemaal zit te roepen ....

(let wel op, het gaat hier over het mappen van SSID's, niet over het opslagen van captured traffic, dat was een fout, alhoewel ik nog wil aannemen dat dit niet de bedoeling was ... wat zou google erbij hebben te winnen ?)

Het moment dat je kiest van wireless te nemen, weet je, of zou je moeten weten dat je wat jij bezig bent op het internet of zelfs je eigen netwerk, over heel de buurt aan het schreeuwen bent ...
16-11-2011, 16:00 door DarkViewOfTheWorld
Door Anoniem: Misschien kunnen we dit ook voor e-mail adressen invoeren. iedereen die geen smap wil, moet in het vervolg verplicht _nospam aan zijn adres toevoegen. Het staat misschien een beetje raar, maar hey... als Google wil dat we allemaal onze SSID aanpassen, dan doen we dat toch gewoon???

Klein verschil .. spam is illegaal. Die vlieger gaat helaas niet op :)

Vergelijk het eens met de goede oude telefoonboek ... als vanaf nu iedereen die in de telefoongids wilt staan zich moet opt-innen ... dan zou je met een heeeeeeeeeeeeeeeeeeel dunne telefoonboek eindigen.
Het zou het principe van een telefoongids onnuttig maken.
Daar moet je ook opt-outen ... en daar hoor je geen verontwaardiging over ....



Slim bedacht van Google. Mensen een optie bieden die ze toch niet willen of kunnen gebruiken. Op die manier kun je vrolijk je gang blijven gaan en naar de politiek mooi weer blijven spelen. Maar fijn om te lezen dat onze volksvertegenwoordigers wakker zijn.

Hier heb je gelijk, het is een practische oplossing waarbij de meeste mensen geen werk hebben en toch kunnen helpen de techniek te laten werken (waar ze zelf ook voordeel uit kunnen halen) en toch politiek correct te zijn ... de opt-in zoals zovelen over klagen zou principieel gezien beter zijn, maar in praktijk zou je veel te weinig datapunten hebben om goed te werken.


En over het feit van die volksvertegenwoordigers ... ze zijn wakker ... maar slagen de bal weeral volledig mis imho ...
16-11-2011, 16:25 door Anoniem
Neem een voorbeeld aan het balkje over een gezicht. De meeste mensen uit zijn of haar omgeving herkent de persoon wel. Echter het grootste deel dat hem niet kent, zal hem nu ook niet herkennen. Het gaat ook om het bereik.
Daarnaast zijn het schilderen van je naam, het kiezen van de naam van je SSID, allemaal acties die door de persoon zelf zijn geinitieerd en niet door een derde partij.
16-11-2011, 16:27 door Anoniem
om opgenomen te worden in het telefoonboek word je meestal gevraagd bij het afsluiten van een nieuw nummer.
Daarnaast bestaat daar wel degelijk een fatsoenlijk opt out systeem.

Een behoorlijke darkviewoftheworld zou ik zeggen, maar niet heus.
16-11-2011, 16:46 door DarkViewOfTheWorld
Door Anoniem: Neem een voorbeeld aan het balkje over een gezicht. De meeste mensen uit zijn of haar omgeving herkent de persoon wel. Echter het grootste deel dat hem niet kent, zal hem nu ook niet herkennen. Het gaat ook om het bereik.
Daarnaast zijn het schilderen van je naam, het kiezen van de naam van je SSID, allemaal acties die door de persoon zelf zijn geinitieerd en niet door een derde partij.

Huh ?
SSID 26384442 .... weet jij of dit peters of verhagen zijn netwerk is ?
SSID Mijnwifitje ....
SSID kus_mijn_XXXXXX_google zelfde vraag .....

Er zijn zowat oneindig veel mogelijkheden die absoluut niet te herhalen zijn zelfs door mensen die je kennen ....

En het zetten van een wifi AP is al een actie van de persoon waardoor hij identificeerbaar is door iedereen dat er langs komt ... ik snap je vergelijking helemaal niet ...
16-11-2011, 16:53 door Anoniem
Mmm, Wifi hier is "hidden".
Geen probleem dus. Volgende keer als je dus een router inricht dit aanzetten???
Groeten, Keke.
16-11-2011, 17:47 door Anoniem
Good bye WIFI
Voor mij geldt: Vrijheid van ontvangst en journalistiek
Google staat volkomen in zijn recht.

Als je niet wilt dat je gegevens openbaar worden, zet je WIFI dan uit.
Er zijn genoeg alternatieven voor je thuisnetwerk.
16-11-2011, 17:47 door Anoniem
Opt- out... goed plan! Dat drijft mensen ertoe die het echt niet willen, te leren hoe ze dit voor elkaar moeten krijgen.... het einde van - een deel - van het an-alfa-digi-bethisme.... Zo hebben velen eindelijk een reden (lees: noodzaak) om zich wat meer te verdiepen in netwerkbeveiliging!
16-11-2011, 18:13 door Anoniem
De Tweede Kamer vindt de oplossing van Google dan ook de omgekeerde wereld. "We vinden dat je zelf moet kunnen beslissen of je het wenselijk vindt dat mensen weten wat jouw surfgedrag is en hoe jij met je computer en je router omgaat"

Opmerkelijk mensen, dit bericht.
Eindelijk eens een bericht waar je toch vrolijk van wordt. Dé politiek, zo vaak door ons verguisd en beschimpt vanwege hun beslissingen erkent nu dan de aangeboden oplossing van Google de omgekeerde wereld is. En de VVD vindt dat je als burger zelf moet kunnen beslissen....

Waarom horen we dat zo weinig. Proficiat politiek Den Haag met deze opvallende koerswijziging. Nu volhouden op dit dossier en niet terugkrabbelen of akkoord gaan met een halfslachtige oplossing.

We kijken belangstellend uit naar de volgende zaken waar de politiek zich mee gaat bemoeien en die gevolgen voor de burger hebben. Volhouden en we gaan weer met plezier stemmen de volgende keer.
16-11-2011, 18:56 door Anoniem
Altijd maar dat gezeur over privacy dit, privacy dat. Er zijn totaal geen persoonlijke gegevens te halen door een SSID op te slaan, dus laat google dat lekker gebruiken. Heeft iedereen die een smartphone heeft ook weer profijt van.

En als mensen zo bang zijn dat google hun SSID gebruikt, laat ze dan lekker leren hoe ze hun router in stellen, beetje mee gaan met je tijd.
16-11-2011, 19:19 door Anoniem
Door Anoniem: Mmm, Wifi hier is "hidden".
Geen probleem dus. Volgende keer als je dus een router inricht dit aanzetten???
Groeten, Keke.
Eerste zin: De Nederlandse consument is niet in staat om de WiFi-router zo in te stellen zodat Google die niet in kaart brengt.
16-11-2011, 20:01 door golem

Principieel gezien heb je gelijk, een opt-in zou veel beter geweest zijn, maar die is technish gezien niet haalbaar, je zou veel te weinig datapunten hebben om de techniek te laten werken, want wie gaat er nu die moeite doen ...
Men gaat ergens moeite voor doen als men er beter van wordt...
Net zoals Google dus...


MAAR ... een SSID .. daar heb je op zich niets aan .. je weet ongeveer een locatie waar die SSID zich bevind, en dat is het ... er is geen persoonlijke informatie te halen uit een netwerknaam
Daar heb je gelijk in, maar het is weer een stukje van de puzzel.
Koppelen met andere gegevens (die ze de 1e keer ook oppikten) en daar ga je.


Het moment dat je kiest van wireless te nemen, weet je, of zou je moeten weten dat je wat jij bezig bent op het internet of zelfs je eigen netwerk, over heel de buurt aan het schreeuwen bent ...
Ja in een perfecte wereld weten we het allemaal, maar dat is natuurlijk niet de realiteit.
Net zoiets als iedere nederlander de wetten behoort te kennen.
Wel in grote lijnen, maar in details kan je dat wel vergeten.
16-11-2011, 20:49 door 0101
Door Anoniem: Mmm, Wifi hier is "hidden".
Geen probleem dus. Volgende keer als je dus een router inricht dit aanzetten???
Groeten, Keke.
Het verbergen van het SSID is eigenlijk tegen de WiFi-standaard en bovendien kan het met de juiste tools (1× Googelen: http://securitynl.tk/4) toch gemakkelijk worden achterhaald.

M.a.w., het aanzetten van deze optie heeft niet zoveel nut (al weet ik niet of Google ook naar verborgen SSID's vist).
16-11-2011, 21:20 door golem
Op tweakers.net wordt ook hierover geboomd.
En er staat een mooi stukje van deadinspace waarmee duidelijk wordt dat
het verbergen van de SSID eigenlijk meer privacy-problemen geeft.


Door deadinspace, woensdag 16 november 2011 11:19

Is een public SSID is veiliger dan een "verborgen" SSID.

Als je je SSID "verbergt", dan is hij sowieso niet verborgen; hij wordt alleen niet meer meegegeven in de periodieke "hier ben ik" roep van je router. In alle andere communicatie is het SSID nog steeds aanwezig, en het is dan ook triviaal om deze "verborgen" SSIDs te vinden.

Maar als je SSID "verborgen" is, dan moet je op je laptop of telefoon wel instellen dat deze specifiek probeert met jouw SSID te connecten. Dus in plaats van dat je router roept "Ik ben hier en mijn SSID is <iets>" gaat je laptop/telefoon roepen "Hallo, is SSID <iets> daar?"

En dat doet je laptop/telefoon niet alleen als je thuis bent, maar ook op andere locaties. Op school, op je werk, tijdens de boodschappen, etc. Vooral voor telefoons betekent dat dat jij potentieel de hele tijd jouw SSID loopt rond te schreeuwen. En dan niet alleen thuis, waar jouw SSID zich bevindt en mensen er niks mee kunnen, maar overal waar jij gaat en staat en waarmee het aan jouw persoon gekoppeld is.

Dus ja, "verborgen" SSIDs voegen niet alleen niks toe qua veiligheid of privacy, ze maken het alleen maar erger. Zie dit artikel voor een uitgebreidere uitleg (kopje "Hidden Wireless SSIDs Actually Leak Your SSID Name"). "Hidden" SSIDs zijn echt de slechtste uitvinding sinds het bedenken van wireless LANs.
http://www.howtogeek.com/howto/28653/debunking-myths-is-hiding-your-wireless-ssid-really-more-secure/

Schijnveiligheid ten top.
17-11-2011, 07:57 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
17-11-2011, 09:51 door meeuw
Mijn god, wat stellen jullie in als SSID dat Google dit niet mag weten? Je pincode? Of toch maar je creditcard nummer?
Ik gebruik als SSID mijn straatnaam+huisnummer zodat mijn buren me weten te vinden als ik storing veroorzaak.
Oehhh nu weet Google dat op mijn adres mijn adres is!
17-11-2011, 15:09 door Anoniem
Door rookie: De bekende arrogantie weer van D66: zij zijn slim en het volk is dom.

Wat Mauro is van Ferrier en Koppejan (keihard schreeuwen, maar op moment suprême braaf met de partij (cda) mee stemmen), dat is privacy voor D66, want op moment suprême stemmen zij altijd braaf mee met Brussel.
En met Brussel mee stemmen, is tegen de privacy stemmen.

Nogmaals: ik vind het prima als men Google probeert te bashen, maar dan moet het wel redelijk zijn.

Niet alleen de mening van D66. Er zijn meerdere partijen in de kamer die oproepen tot een opt-in systeem.

En met Brussel meestemmen is tegen privacy stemmen? Geef eens voorbeelden.
17-11-2011, 15:36 door golem
Volgens mij zit het D66-webteam ook security.nl bij te houden om te kijken "wat er leeft"
bij het volk. Want het staat hier en binnen 1 dag komen ze in "actie" :)

Het is eigenlijk geen "Google bashen", maar CPB bashen omdat die het "toestaat".
Dat Google het op deze manier probeert op te lossen is gewoon logisch.

Niet dat het veel uitmaak, maar Google gebruikt combinatie van SSID+Macadres van je router.

Weet iemand of the iPhones ook zoiets dergelijks hebben/gebruiken ?
17-11-2011, 18:37 door DarkViewOfTheWorld
Door golem:
Weet iemand of the iPhones ook zoiets dergelijks hebben/gebruiken ?

http://stackoverflow.com/questions/1858424/how-does-iphone-do-geo-locating
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.