Door SirDice: Door Anoniem: Waarom zou een software bedrijf geen aansprakelijkheid kunnen dragen indien via een lek in hun software informatie wordt gestolen ?
Omdat de volgende stap het verbieden van software is waar geen verantwoordelijke voor aan te wijzen is.
En waarom zou een certificering niet kunnen (zal geen perfecte oplossing zijn, maar het kan problemen wel verminderen).
Dat kan best maar certificering kosten geld (meestal veel geld zelfs). Kleinschalige open source projecten kunnen dat simpelweg niet betalen. Kijk bijvoorbeeld naar POSIX of de TCSEC certificatie.
Op zich heb je helemaal gelijk natuurlijk. Maar het kan toch ook niet zo zijn dat er allerlei software op de markt komt, waarvan vertelt wordt dat het zo fantastisch wordt, maar waarvan de kwaliteit slecht is, zonder dat daar enige verantwoordelijkheid aan vastzit?
Zeker als je moet betalen voor software, zou er een bepaalde garantie voor kwaliteit op moeten zitten. Als dat te duur voor de aanbieder is, biedt die de software gewoon gratis aan, met duidelijke verwijzing naar het feit dat het niet gecertificeerd is, o.i.d. In dat geval ligt de verantwoording bij de gebruiker. Open Source Software zou dan dus gewoon in deze laatste categorie vallen.
Overigens kan ik me voorstellen dat er binnen de Open Source gemeenschap ook wel een soort van Open Source Certificeringsproces (in hoge mate geautomatiseerde testen, waardoor het niet duur wordt) zou kunnen worden ontwikkeld. Maar dat valt nog steeds binnen deze "gratis" categorie, denk ik. Het doel is dan om de gemiddelde Open Source softwarekwaliteit te verhogen, waardoor gebruikers vertrouwen krijgen/houden in OSS.
De vraag is dan natuurlijk weer wat er moet gebeuren bij die producten waar wel geld voor wordt gevraagd. Die zijn dan dus gecertificeerd, maar wat gebeurt er als er dan toch grote fouten in blijken te zitten die schade veroorzaken? Kun je daarvoor als klant dan schadevergoedingen krijgen?
Er zou bijv. een fonds kunnen worden opgericht waarin alle aanbieders van te certificeren software per verkocht product een bepaald percentage van de productprijs moeten doneren. Dan zou er een onafhankelijke instantie moeten zijn die daarin bemiddeld, met als escalatiemiddel de normale rechtspraak. Als er dan meer fouten zijn, worden de kosten van de uitkeringen hoger, en moet de afdracht van de softwareleveranciers hoger worden. Die gaan dan vanzelf wel weer aandringen om de certificeringseisen te verhogen, omdat het ze anders te duur wordt.
Hier zitten vast nog heel wat haken en ogen aan, maar het zou wel de moeite waard zijn om dat wat verder uit te werken, denk ik.