Japanse onderzoekers hebben een nieuwe vorm van biometrische identificatie ontwikkeld, waarbij een persoon aan de hand van zijn achterwerk wordt geïdentificeerd. Naast oren, vingers, handpalm, stem, neus, hersenen en iris, zou elk mens over een uniek gevormd achterwerk beschikken. Als het aan onderzoekers ligt, gebruiken auto's in de toekomst dit biometrische kenmerk om een bestuurder het voertuig te laten starten. Zodra de bestuurder instapt, wordt zijn omvang gemeten en manier waarop hij druk op de stoel uitoefent. In het laboratorium zou het systeem in 98% van de gevallen nauwkeurig zijn.
Drukpatroon
Het team van professor Shigeomi Koshimizu wil, als autofabrikanten meewerken, het systeem als een anti-diefstal oplossing binnen twee tot drie jaar op de markt brengen. Het idee voor de stoel werd vorig jaar geboren. De stoel beschikt over 360 sensoren die op een schaal van 0 tot 256 de druk meten. Aan de hand van die informatie wordt een drukpatroon opgesteld.
Gebruiksvriendelijk
Het systeem is volgens de onderzoekers een stuk gebruiksvriendelijker dan iris-scanners en vingerafdruklezers, die stress bij mensen veroorzaken. Het zitten in een stoel zou veel minder "psychologisch bagage" met zich meebrengen.
Daarnaast zijn andere biometrische technologieën, zoals vingerafdruklezers en iris-scanners, kwetsbaar als de sensor niet schoon of er onvoldoende licht is. Naast voertuigen zou de stoel volgens Koshimizu ook in kantoren kunnen worden gebruikt, waarbij iemand op zijn computer kan inloggen door simpelweg te gaan zitten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.