Niet alleen websites, ook het treinverkeer is via Denial of Service-aanvallen plat te leggen. Daarvoor waarschuwt Stefan Katzenbeisser, professor aan de Technische Universiteit van het Duitse Darmstadt. Het gaat dan met name om treinwissels die kwetsbaar voor DoS-aanvallen zijn en het treinverkeer langdurig kunnen ontregelen.
"Treinen kunnen niet crashen, maar het treinschema zou voor lange tijd ontregeld kunnen worden", zegt Katzenbeisser tegenover Reuters. Treinwissels zijn van origine niet met het internet verbonden, maar de communicatie tussen treinen en wissels wordt steeds vaker via draadloze technologie gedaan.
Sleutel
GSM-R dat de treinen hiervoor gebruiken, is volgens Katzenbeisser veiliger dan de normale GSM standaard. "Aan die kant zijn we de komende jaren wel veilig. Het voornaamste probleem dat ik zie, is het wisselen van de sleutels. Het beheren van de sleutels zal een groot probleem in de toekomst zijn", merkt de professor op.
De encryptiesleutels beveiligen de communicatie tussen de treinen en de wisselsystemen, en worden op fysieke media zoals een USB-stick gedownload en dan verspreid. Daardoor ontstaat het risico dat ze in verkeerde handen terechtkomen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.