Volgens de privacy-topman van Google zullen er in 2012 meer "privacywaakhonden" verschijnen en worden meer bedrijven wegens privacyschendingen aangepakt. Dat zegt Peter Fleischer, Google's Global Privacy Counsel. Wereldwijd verschijnen er nu databeschermingsautoriteiten (DPA) die de privacy van burgers moeten beschermen en bedrijven kunnen aanpakken. Fleischer erkent dat dit per land verschilt. Zo kan de Spaanse DPA hoge boetes opleggen, terwijl de Belgische DPA niet eens de wettelijke bevoegdheid heeft om bedrijven te bestraffen. Daarnaast zijn er tal van databeschermingsautoriteiten die nooit sancties opleggen, behalve dan het uitsturen van een persbericht om het bedrijf in kwestie te 'namen en shamen', gaat Fleischer verder.
Boete
"Ik hoor regelmatig mensen beweren dat er niet voldoende juridische handhaving van privacy is. Op sommige plekken is dat misschien het geval, maar er is geen tekort aan overlappende autoriteiten met de macht om privacy-claims toe te wijzen", aldus de privacychef. Die vreest vooral het nieuwe voorstel van de Europese Commissie om datalekken aan te pakken.
Bedrijven die de privacy van hun klanten schenden of niet goed beschermen, moeten straks als straf maximaal vijf procent van de wereldwijde omzet inleveren. "Voor multinationals is dat waarschijnlijker enger dan moordlustige slangen", waarbij Fleischer verwijst naar de mythe van Apollo en de Trojaanse priester Laokoön, die de bevolking voor het Trojaanse paard van de Grieken waarschuwde.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.