Albert Heijn wijzigde het privacybeleid van de bonuskaart om klanten gerichte advertenties te doen, zo ontdekte ICT-jurist Arnoud Engelfriet. Bij zowel de supermarktketen als het College Bescherming Persoonsgegevens staat dezelfde privacyverklaring: "De AH Bonus Kaarthouder (eventueel individueel op basis van zijn koopgedrag) informeren over de producten en diensten, die door of via Albert Heijn on- danwel offline worden aangeboden, alsmede voordelen en kortingen te kunnen verstrekken."
"Iets zegt me alleen dat die tekst er vorige week nog niet stond", aldus Engelfriet, die in het internetarchief dook en ontdekte dat de voorwaarden gewijzigd zijn. Eerst stond er namelijk: "Albert Heijn behandelt alle persoonsgegevens en uw spaar-, en boodschappengegevens strikt vertrouwelijk en gebruikt deze uitsluitend om u de voordelen te bieden die met de AH Bonuskaart verbonden zijn."
Toestemming
Alleen gebruikers die zich apart registreerden bij de Mijn Voordeel dienst, kregen regelmatig persoonlijke kortingen, recepten en speciale acties. Engelfriet stelt dat Mijn Voordeel nu over alle klanten wordt uitgerold. "En dát is privacytechnisch iets nieuws. Toestemming is namelijk doelgebonden, oftewel dat je instemt met opslag in ruil voor toegang tot Bonusaanbiedingen, wil nog niet zeggen dat je instemt met profilering en gepersonaliseerde aanbiedingen."
Volgens de ICT-jurist kan Albert Heijn het plan dan ook alleen invoeren als het aan alle bonuskaarthouders hiervoor toestemming vraagt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.