image

Albert Heijn wijzigde privacybeleid bonuskaart

vrijdag 6 januari 2012, 11:53 door Redactie, 12 reacties

Albert Heijn wijzigde het privacybeleid van de bonuskaart om klanten gerichte advertenties te doen, zo ontdekte ICT-jurist Arnoud Engelfriet. Bij zowel de supermarktketen als het College Bescherming Persoonsgegevens staat dezelfde privacyverklaring: "De AH Bonus Kaarthouder (eventueel individueel op basis van zijn koopgedrag) informeren over de producten en diensten, die door of via Albert Heijn on- danwel offline worden aangeboden, alsmede voordelen en kortingen te kunnen verstrekken."

"Iets zegt me alleen dat die tekst er vorige week nog niet stond", aldus Engelfriet, die in het internetarchief dook en ontdekte dat de voorwaarden gewijzigd zijn. Eerst stond er namelijk: "Albert Heijn behandelt alle persoonsgegevens en uw spaar-, en boodschappengegevens strikt vertrouwelijk en gebruikt deze uitsluitend om u de voordelen te bieden die met de AH Bonuskaart verbonden zijn."

Toestemming
Alleen gebruikers die zich apart registreerden bij de Mijn Voordeel dienst, kregen regelmatig persoonlijke kortingen, recepten en speciale acties. Engelfriet stelt dat Mijn Voordeel nu over alle klanten wordt uitgerold. "En dát is privacytechnisch iets nieuws. Toestemming is namelijk doelgebonden, oftewel dat je instemt met opslag in ruil voor toegang tot Bonusaanbiedingen, wil nog niet zeggen dat je instemt met profilering en gepersonaliseerde aanbiedingen."

Volgens de ICT-jurist kan Albert Heijn het plan dan ook alleen invoeren als het aan alle bonuskaarthouders hiervoor toestemming vraagt.

Reacties (12)
06-01-2012, 12:12 door Preddie
Ik vraag me ook af hoeverre dit een staartje kan krijgen bij bijv. de NMa. Het is namelijk verboden om de ene klant meer korting te geven dan de andere. KPN is hiervoor al verschillende keren op de vingers getikt omdat zij bepaalde klanten een andere prijs berekende en dat zou tegen de regels zijn.

Ik zou trouwens ook wel staan de kijken als ik 2 euro moet afrekenen voor dezelfde zak aardappels waar mijn voorganger een euro voor betaalde.
06-01-2012, 12:27 door KwukDuck
Door Predjuh: Ik vraag me ook af hoeverre dit een staartje kan krijgen bij bijv. de NMa. Het is namelijk verboden om de ene klant meer korting te geven dan de andere. KPN is hiervoor al verschillende keren op de vingers getikt omdat zij bepaalde klanten een andere prijs berekende en dat zou tegen de regels zijn.

Ik zou trouwens ook wel staan de kijken als ik 2 euro moet afrekenen voor dezelfde zak aardappels waar mijn voorganger een euro voor betaalde.


Nouja dat is nu toch al zo bij de ah, als ik geen bonuskaart heb betaal ik voor ah-artikelen meer als iemand die hem wel heeft. Soms is het kassameisje zo vriendelijk om hun eigen kaartje te gebruiken, dat scheelt dan wel weer paar euro.
06-01-2012, 12:36 door N4ppy
Door Predjuh: Ik vraag me ook af hoeverre dit een staartje kan krijgen bij bijv. de NMa. Het is namelijk verboden om de ene klant meer korting te geven dan de andere. KPN is hiervoor al verschillende keren op de vingers getikt omdat zij bepaalde klanten een andere prijs berekende en dat zou tegen de regels zijn.

Ik zou trouwens ook wel staan de kijken als ik 2 euro moet afrekenen voor dezelfde zak aardappels waar mijn voorganger een euro voor betaalde.
Het zijn niet dezelfde klanten. De ene groep zijn klanten met en de andere group klanten zonder bonuskaart
06-01-2012, 12:40 door Anoniem
Door KwukDuck:
Nouja dat is nu toch al zo bij de ah, als ik geen bonuskaart heb betaal ik voor ah-artikelen meer als iemand die hem wel heeft. Soms is het kassameisje zo vriendelijk om hun eigen kaartje te gebruiken, dat scheelt dan wel weer paar euro.[/quote]
AH is verplicht om de korting die ze aan Bonuskaarthouders geeft ook aan niet-Bonuskaarthouders te geven. De medewerker achter de kassa hoort dus altijd de eigen AH-bonuskaart(code) te gebruiken als je zelf geen bonuskaart hebt. Waar ik woon wordt dat ook gedaan.
06-01-2012, 14:39 door NumesSanguis
Door Anoniem:
AH is verplicht om de korting die ze aan Bonuskaarthouders geeft ook aan niet-Bonuskaarthouders te geven. De medewerker achter de kassa hoort dus altijd de eigen AH-bonuskaart(code) te gebruiken als je zelf geen bonuskaart hebt. Waar ik woon wordt dat ook gedaan.

Hoe kom je aan deze informatie / waar is deze op gebaseerd Anoniem 12:40? want als dit waar is, is het wel interessant om te weten.
06-01-2012, 14:57 door Anoniem
Bij onze Ah is het precies hetzelfde, (ben zelf medewerker), heeft de klant geen bonuskaart moet de kassa nummertje invoeren!
06-01-2012, 15:49 door Anoniem
Of het verplicht is dat de kassamedewerker korting geeft indien je geen Bonuskaart hebt weet ik niet. Het lijkt er echter wel op dat alle medewerkers dezelfde code gebruiken.
Zie ook http://fkooman.wordpress.com/2010/07/
06-01-2012, 15:55 door Preddie
Door NumesSanguis:
Door Anoniem:
AH is verplicht om de korting die ze aan Bonuskaarthouders geeft ook aan niet-Bonuskaarthouders te geven. De medewerker achter de kassa hoort dus altijd de eigen AH-bonuskaart(code) te gebruiken als je zelf geen bonuskaart hebt. Waar ik woon wordt dat ook gedaan.

Hoe kom je aan deze informatie / waar is deze op gebaseerd Anoniem 12:40? want als dit waar is, is het wel interessant om te weten.

Wat anoniem zegt is mij ook bekend er wordt bij onze albert heijn ook gedaan .... bonuskaart nummer 00000012 ofzo ..... echter of de achterliggende reden ook de onderwerp van deze discussie is, is voor mij onduidelijk.

Ik weet vanuit de tijd van KPN dat het verschillende korting mag hanteren onder verschillende. Echter mag je geen onscheid maken per invidu. De bonuskaart acties gelden voor iedereen, met de voorwaarde dat ik een bonuskaart heb.

Straks kan het zo zijn dat zowel ik een bonuskaart gebruik en mijn voorganger ook en dat ik dus een euro meer betaal voor de eerder beschreven zak aardappelen. Op dat moment wordt er onderscheid gemaakt op het individu op grond van iets wat we (nog) niet weten.

Dit zou volgens mij niet mogen, we hebben beide voldaan aan dezelfde voorwaarde en toch wordt er dan onscheid gemaakt. De benadeelde persoon kan zich zelfs gediscrimineerd voelen. Enkele jaren geleden had KPN ook een dergelijk beleid en is toen terug gefloten door de NMA of de OPTA omdat ze elke klant gelijk diende te behandelen en dat betekent dus ook dat elke klant het zelfde moet betalen voor de diensten die je leverd. Ik ben dus benieuwd wat dit gaat worden ...
06-01-2012, 17:02 door Anoniem
Hoppa.

En wie is de volgende ?

Juist de klant en reis-gegevens van de OV-chipkaart !

"Het bijna failliete TLS verkoopt gevoelige databestanden aan diverse aanbieders."

Big data het nieuwe goud.

Met een speciale dankzegging aan de corrupte overheden.
07-01-2012, 13:36 door Anoniem
Ik denk dat op basis van koopgedrag wordt bepaald welke artikelen in mindere mate door iemand worden gekocht en daar een stimulerende op wordt gegeven ipv op veel gekochte artikelen.
De stimulerende korting zet aan tot meer kopen en werkt omzetverhogend, artikelen die je toch al kocht niet.
Voor wie geldt dan het voordeel?
20-03-2012, 19:04 door Anoniem
AH is verplicht om de korting die ze aan Bonuskaarthouders geeft ook aan niet-Bonuskaarthouders te geven. De medewerker achter de kassa hoort dus altijd de eigen AH-bonuskaart(code) te gebruiken als je zelf geen bonuskaart hebt. Waar ik woon wordt dat ook gedaan.

Weet iemand waar ik deze regelgeving/ wet zou kunnen vinden? Bij voorbaat dank!
08-05-2013, 13:42 door Anoniem
Als je geen bonus kaart heb moet je even aan de kassiere vragen om het nummber: 2610400000012 in te vullen.
Dat is het nummer om de standaard bonuskaart in te voeren ;)

OT: het toevoegen van deze korting actie is betreffende een privacy breuk als de klanten niet de keuze dit
te accepteren, te weigeren of zelfs kunnen uitschrijven.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.