image

Winkelcentra volgen klanten via mobiele telefoon

zondag 8 januari 2012, 13:58 door Redactie, 10 reacties

Grote Britse winkelcentra volgen de bewegingen van consumenten via hun mobiele telefoon. Aan de hand van het telefoonsignaal kan winkelpersoon zien hoe klanten zich door de winkel begeven. Het systeem heet FootPath en is ontwikkeld door Path Intelligence, dat allerlei technologie ontwikkelt waarmee winkeleigenaren de lay-out van hun winkel kunnen plannen. Het bedrijf wil vanwege "databeschermingsredenen" niet zeggen welke winkelcentra de techniek gebruiken. Daardoor weten consumenten niet waar en of ze gevolgd worden. De enige manier om het volgen te stoppen is door de telefoon uit te schakelen.

Volgens Sharon Biggar, directeur van Path Intelligence, wordt de privacy van consumenten niet geschonden. "Ik wil mensen verzekeren dat dit op geen enkele manier hun privacy schendt en dat we consumenten niet kunnen identificeren." Het bedrijf zou geen telefoonnummers kunnen identificeren of wie een individuele klant is. "Het is net als het bekijken van stipjes die in een kamer rondlopen." Winkels die de techniek gebruiken moeten dit volgens Biggar kenbaar maken.

De techniek gebruikt de anonieme Temporary Mobile Subscriber Identifier (TMSI), vergelijkbaar met het IP-adres van een computer, in plaats van de International Mobile Subscriber Identity (IMSI), die informatie over de mobiele telefoon bevat.

Privacy
"We bewaren geen gegevens over individuen. Je wordt ook niet om je toestemming gevraagd als je online winkelt", merkt Biggar op. Volgens consumentenorganisaties vallen de bordjes die aangeven dat de techniek gebruikt wordt, consumenten niet op. "Je wordt niet gevraagd of je hier aan wil meedoen", zegt Nick Pickles van Big Brother Watch. "Je wordt niet gevraagd of je iemand het recht wil geven om je bewegingen te monitoren."

Path Intelligence belooft op de eigen website dat het de anonieme gegevens niet gebruikt in combinatie met andere informatie, zoals camerabeelden, om zo consumenten te identificeren. Volgens Rob Reid van consumentenorganisatie Which? kan dat in de toekomst veranderen. "Het is goed dat ze die zekerheid nu geven, maar als er in de toekomst geld mee te verdienen valt, is er niets om het te stoppen."

Reacties (10)
08-01-2012, 16:14 door Eerde
"Het is goed dat ze die zekerheid nu geven, maar als er in de toekomst geld mee te verdienen valt, is er niets om het te stoppen."
Tsja, alle enquêteurs die in b.v. HTM, RET etc. trams zitten en kijken bij welke halte er hoeveel mensen in&uit -stappen is precies hetzelfde, alhoewel dat nu wel via die kaart zal gaan, ik word oud :)
Zo kan ik er nog tientallen noemen, nix mis mee !
08-01-2012, 17:01 door Anoniem
Ja hoor, het is anoniem. Zegt het bedrijf dat er alle belang bij heeft om dat zelf te bepalen.

Het TMSI kan overigens alleen uit de lucht geplukt worden wanneer je verkeer tussen een klant en een basestation van een door de klant geselecteerde provider afluisterd. Dat is wat mij betreft hetzelfde als meeluisteren.
08-01-2012, 21:27 door Anoniem
Jaaa Jaa anoniem, mmm!
a) camera bij de ingang van winkel en winkelcentrum
b) pin transactie bij de kasss
09-01-2012, 08:47 door spatieman
britten en privacy, dat is het zelfde als de paus die protestant wordt.
09-01-2012, 10:01 door Anoniem
Volgens mij is dit een broodje aap. De enige manier waarop dit kan werken is als die telefoon continu aan het zenden is, en dat doen ze uiteraard niet want dan is je batterij bij het verlaten van het winkelcentrum leeg.
09-01-2012, 10:21 door Anoniem
Ik vermoed dat het alleen werkt als je bluetooth en/of eventueel wifi aan hebt staan. Dat zijn low-power signalen die continue 'zoeken' naar verbinding. Ik geloof niet dat men 3G telefoons op deze manier kan monitoren. GSM zou kunnen maar lijkt me redelijk ingewikkeld.
09-01-2012, 11:17 door AceHighness
Dat is helemaal niet ingewikkeld ... de TMSI is zo op te pikken met een TMSI catcher ...

http://en.intercept.ws/catalog/2196.html
09-01-2012, 13:41 door Anoniem
Het is geen broodje aap, mits Path Intelligence hun service verstorend heeft ingericht.

Een mobiel krijgt per (deel)netwerk van zijn provider een TMSI. Dat TSMS slaat de mobiel (tijdelijk) op de simkaart op voor hergebruik. Indien FootPath dat TMSI wil gebruiken om iemands mobiel te volgen moet het kunnen meten waar het apparaat is (driepuntsmeting) en moet in de meting het TMSI worden teruggevonden.
Nu zend een mobiel niet constant zijn TMSI uit, en enkel in plain text bij een Channel Request. Dat Channel Request doet een mobiel als het signaal wat het heeft te slecht is en een ander signaal sterker - samen met enkele andere afwegingen.
Het is nu niet bepaald zo dat je in een winkelcentrum of warenhuis vaak echt goed bereik hebt. Basestations staan vaak buiten, constructie dempt het signaal, dus verstoring. Maar dat lijkt niet genoeg om veelvuldig een TMSI op te kunnen vangen zodat echt een pad in het winkelcentrum/warenhuis opgemaakt kan worden.
Hoe kan dat wel? Indien Path Intelligence veelvuldig stoorzender op specifieke frequenties gaat spelen. De mobiel wordt dan gedwongen om gebruik te maken van het gedeelte waar geen storing op is. Doe je dat stoorzendertje spelen vaak genoeg op de diverse frequenties dan kan je zo behoorlijk wat TMSI gegevens van een mobiel langs zien komen en meten waar de mobiel uit hangt bij het zenden van dat TMSI.

is het verstoren moeilijk? Nee.
Is het ontvangen van het TMSI moeilijk? Nee.
Is het meten van de locatie van een mobiel binnen een winkelcentrum/warenhuis op basis van TMSI te doen? Ja
09-01-2012, 18:09 door Anoniem
Dat vinden de mobiele aanbieders vast niet erg, als anderen hun signalen gaan storen.
12-03-2013, 02:02 door Anoniem
hoi allemaal

het is gewoon inbreuk op je Privacy het blijven radio signale dus traceerbaar.
dit is de nieuwe stijl om te weten waar iemand uithangt we zijn echt goed bezig.

hoezo een vrij land overal een camara nu deze techniek weer nog even moeten we alles vragen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.