De Finse telefoongigant Nokia moet 45.000 euro boete betalen wegens het versturen van ongewenste commerciële sms-berichten. Dat laat de Australische Communicatie en Media Autoriteit (ACMA) weten. De ACMA lanceerde een onderzoek na klachten van Australische klanten dat ze zich niet voor de "tips" die Nokia verstuurde konden uitschrijven. Nergens stond in de sms-berichten vermeld hoe Nokia bereikt kon worden, terwijl dit sinds de spamwetgeving van 2003 verplicht is.
Tips
In de "sms-tips" stond niet alleen informatie over de mobiele telefoon, maar werden ook Nokia producten en diensten aangeboden, waaronder accessoires. "Daarom moesten de berichten een afmeldmogelijkheid bevatten", concludeert de ACMA. Verder moet Nokia een onafhankelijke consultant de systemen en processen laten auditen, moet er een plan komen om de aanbevelingen van de consultant uit te voeren en moet het personeel dat zich met sms-marketing bezighoudt een training krijgen.
"Sommige bedrijven hebben nog steeds moeite met sms-marketing. Voor sms-marketing gelden dezelfde regels als voor e-mailmarketing, en dezelfde regels gelden voor alle bedrijven, zowel groot als klein", aldus ACMA-voorzitter Richard Bean.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.