image

"Google privacybeleid wordt nog veel erger"

vrijdag 27 januari 2012, 10:33 door Redactie, 16 reacties

De aanpassingen die Google aan het privacybeleid gaat doorvoeren zijn "oneerlijk" en slechts het begin. In de toekomst wordt het namelijk nog veel erger. Daarvoor waarschuwt beveiligingsonderzoeker Moxie Marlinspike. Marlinspike ontwikkelde de Google Sharing-plugin voor Firefox, die internetgebruikers op anonieme wijze Google-diensten laat gebruiken. Ook richtte hij Whisper Systems op, een bedrijf dat een veilige Android-versie en verschillende security- en privacy-apps ontwikkelde, totdat het door Twitter werd overgenomen.

Volgens de onderzoeker respecteert Google niet het vertrouwen dat consumenten in de zoekgigant stellen. Google is van plan om ingelogde gebruikers over alle aangeboden diensten te gaan volgen, om alle informatie in één profiel te verzamelen. Gebruikers krijgen daarnaast niet de optie om zich uit te schrijven.

"Het ziet er niet zo goed uit met Google. Ik denk dat mensen Google veel gegeven hebben en dat ze Google vertrouwden om daarmee het juiste te doen, dat de gebruiker centraal zou staan en dat er geen verrassingen om de hoek zouden komen kijken", aldus Marlinspike tegenover IT Pro. "Dat blijkt nu niet het geval te zijn. Ze houden zich niet aan hun kant van de overeenkomst."

Toekomst
Nu zegt Google dat gebruikers tot 1 maart de tijd hebben om van gedachten te veranderen, merkt Marlinspike op. "Maar het gaat niet alleen om de opt-in voor het verstrekken van gegevens, het gaat om de opt-in om je leven met een netwerk te verbinden dat door Google wordt beheerd." Google zou dat netwerk door vertrouwen hebben opgebouwd, waardoor het moeilijk is om over te stappen. "Ik vind het niet eerlijk van ze om de regels te veranderen."

De opmerking van Google dat het geen andere keuze had vindt de onderzoeker onzin. "Wat me zorgen baart is dat het klip en klaar is wat ze doen, maar dat ze zich nu verschuilen door te zeggen dat ze geen andere keuze hadden omdat gebruikers hun gegevens niet beschikbaar stellen." En de privacyrisico's zijn hiermee nog niet voorbij, voorspelt Marlinspike. "We moeten dit als een blik in de toekomst zien. Dit is pas de eerste stap, het zal nog veel erger worden."

Reacties (16)
27-01-2012, 10:44 door Anoniem
"omdat gebruikers hun gegevens niet beschikbaar stellen"
BULDERLAG!!!!!!! Slechtste opmerking ooit!!

Dus omdat ze geen sex wilde hebben heb je maar vermoord?
Omdat jouw huis mooier is heb ik het in brand gestoken?

Dit is... WAT???!!!
27-01-2012, 11:14 door tarunjj
Waarschijnlijk mis ik iets, maar wat is het probleem nu eigenlijk. OK, ze weten wat van je. Maar wat weten ze dan en wat doen ze ermee? Zolang het mij niet schaad heb ik er geen probleem mee, of is dat te kort door de bocht?
27-01-2012, 11:29 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
27-01-2012, 12:03 door tarunjj
@ Hugo: Dat is waar. Toch kan het ook voor mij voordeel opleveren. Bijvoorbeeld een aanbieding van AH voor wijn die ik vaak koop. Maar wat de toekomst bied weet ik niet. Een oplossing is nu om geen vertrouwelijke data bij Google te stallen of voor lief te nemen dat het mis kan gaan.
27-01-2012, 12:06 door tarunjj
Door Hugo:
Update:
Hierom dus: http://www.security.nl/artikel/40070
Dat gaat over Facebook. Die vertrouw ik inderdaad voor geen meter. Wat Google betreft merk ik vooral dat het leven makkelijk gemaakt wordt door Google. Als dat zo blijft heb ik geen probleem.
27-01-2012, 12:08 door Anoniem
Als iedereen nu eens wereldwijd begint om Google Chrome te boycotten ..... er zijn genoeg andere browsers.
Google gaat nu dus veel te ver, de internetgebruiker heeft recht op privacy en nu is het eenrichtingsverkeer van Google.

Het is alleen maar te hopen dat dit de concurrentie inspireert om betere producten en diensten te gaan aanbieden aan de gebruikers.
27-01-2012, 12:29 door Anoniem
Ik heb geen enkel probleem met de aanpassing. Voor mij alleen voordelen. Alles blijft nog steeds bij Google en wordt niet doorverkocht. Gedeeltelijk werden er al gegevens tussen services gedeeld, dat kan nu alleen nog beter geintegreerd worden.

En waar het nieuwsbericht over gaat, dat alleen nog maar erger wordt, snap ik niet helemaal. Wat onderbouwing zou idd fijn zijn.
27-01-2012, 12:33 door Anoniem
Het gaat om gegevens. Al onze gegevens worden opgeslagen in databanken die miljoenen waard zijn. Op een hele slinkse manier wordt er steeds meer vergaard. Deze data is goud waard. Zelfs de overheid wil er aan mee doen.

Deze gegevens zijn voor anderen weer informatie en dat is goud waard. En je privacy.. ach dat zijn een paar letters, beetje lastig..We moeten niet teveel opvallen. En geloof mij maar in grote bedrijven die diensten verlenen voor andere bedrijven is dat gemeengoed.

Tuurlijk hebben ze een security officer etc.. maar dat is puur omdat het moet.

Lastige kostenpostjes...nodig om opdrachten binnen te halen en volgens de wet te acteren.

Het gaat om de big bucks..

Ik kan het weten.

Kotsen moet ik er van. Blij dat ik er vanaf ben.
27-01-2012, 12:41 door Anoniem
"Dat gaat over Facebook. Die vertrouw ik inderdaad voor geen meter. Wat Google betreft merk ik vooral dat het leven makkelijk gemaakt wordt door Google. Als dat zo blijft heb ik geen probleem."

Grappig, immers doen Facebook en Google ongeveer hetzelfde, en ik zie geen enkele reden om Google meer te vertrouwen dan Facebook. Dat het leven gemakkelijker gemaakt wordt door hun diensten doet daar helemaal niets aan af.
27-01-2012, 12:58 door choi
"That's their game, they want to get as much data as possible, they want to know as much about you and about your habits. They're not sinister, they want to target advertising, those are their goals, but the problem is that they're sitting on a lot of data and that data becomes very attractive to attackers and very attractive to Governments."

Degenen die Moxie's uitspraken alarmistisch of ongenuanceerd noemen moeten e.e.a in de context van de huidige maatschappelijke trends zien.

We bevinden ons in een wild west situatie waarin er nog weinig wetgeving bestaat die toegespitst is op de cyber-ruimte. In een dergelijke situatie kunnen bedrijven -en in toenemende mate de overheid-de grenzen van het toelaatbare opzoeken en het debat hierover naar eigen hand kunnen zetten.

Dit is mogelijk doordat commercie en overheid in toenemende mate twee handen op een buik zijn. Wetsvoorstellen als ACTA, SOPA en PIPA zijn hiervan de concrete resultaten.

ACTA, dat op dit moment al tot wet is gemaakt, is in het diepste geheim tot stand gekomen zonder dat wij als burgers daar maar enige inspraak in hadden. Op school heb ik altijd geleerd dat democratie bestaat bij de gratie van inspraak en transparantie.

SOPA en PIPA zetten de scheiding der machten, sinds Montesquieu de grondslag van elke moderne democratie, op de shop en geven-met de zegen van de overheid-commerciële partijen een vrijbrief om judge, jury en executioner te zijn (was het niet Benito Mussolini die een staatsvorm had verzonnen waarin commerciële en politieke belangen samen gaan?).

Commerciële spelers treden steeds vaker op als de de-facto beleidsmakers. Dit is vooral in de VS het geval vanwege de machtige lobby's.
Als we bedrijven als Google en Facebook ook nog eens onbeperkt toegang geven tot onze privé sfeer door ze toe te staan ons ook buiten hun domeinen (die een steeds groter wordend deel van het internet beslaan) te laten volgen dan is het einde zoek.
27-01-2012, 15:03 door Dev_Null
He nog een gratis reclame artikel voor Goegol.. It gets google_boring around here redactie.
Hebben jullie niets ander "nieuws" te melden uit ons geliefde security vak? (dan google?)
27-01-2012, 15:28 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb geen enkel probleem met de aanpassing. Voor mij alleen voordelen. Alles blijft nog steeds bij Google en wordt niet doorverkocht. Gedeeltelijk werden er al gegevens tussen services gedeeld, dat kan nu alleen nog beter geintegreerd worden.

En waar het nieuwsbericht over gaat, dat alleen nog maar erger wordt, snap ik niet helemaal. Wat onderbouwing zou idd fijn zijn.

Het probleem met de meeste nieuwsberichten is dat ze "snel" moeten zijn. Er is een nieuw onderwerp en er is geen tijd om dat goed te onderzoeken. Dus schrijf je maar wat. Of je schrijft maar wat over. En dan bij voorkeur van iemand die ook alleen maar iets over heeft geschreven of hooguit door het nieuwe beleid heeft gebladerd. Wat eigenlijk geen nieuw beleid is, maar alleen een samenvatting van de bestaande beleidsstukken is.

Een stuk waar wel onderzoek voor is gedaan, is te vinden op http://www.infoworld.com/print/185113.

Peter
27-01-2012, 16:29 door Anoniem
Door tarunjj: Waarschijnlijk mis ik iets, maar wat is het probleem nu eigenlijk. OK, ze weten wat van je. Maar wat weten ze dan en wat doen ze ermee? Zolang het mij niet schaad heb ik er geen probleem mee, of is dat te kort door de bocht?
Een verhaal dat ik ooit ergens las ging over het gericht aanbiedingen doen door een winkelgigant in Groot-Brittannië (supermarkten, warenhuizen, drogisterijen, er zat van alles in) illustreert het heel goed. Een man vraagt verbaasd aan zijn vrouw of zij snapt waarom ze opeens allemaal reclame in de brievenbus krijgen voor babyspullen. Wat blijkt: zij is zwanger maar heeft het hem nog niet verteld, en ze heeft een klantenkaart van die winkelgigant.

Misschien was er weinig aan de hand, maar stel dat die man gesteriliseerd is? Dan wordt het knap pijnlijk. Ongeacht de vraag wie er goed of fout is in die relatie heeft dat winkelbedrijf zich er gewoon niet mee te bemoeien. En onbedoeld hebben ze zich er wel mee bemoeid.

Privacy gaat niet om de vraag of je iets te verbergen hebt, maar om de vraag wat anderen er eigenlijk mee te maken hebben. Met gegevens over een ander waar je eigenlijk niets mee te maken hebt moet je ook niets doen. Zelfs zonder intentie om te schaden kunnen zich altijd op heel onverwachte manieren situaties voordoen waarin het opeens wel schadelijk blijkt te zijn, ook zonder kwade intenties. Daarom zijn persoonsgegevens iets om zorgvuldig en terughoudend mee te zijn. De commeciële gretigheid die veel bedrijven aan de dag leggen is niet zorgvuldig of terughoudend.

En wat het voordeel van gerichte aanbiedingen betreft: alles wat minder aan het ene artikel verdiend wordt wordt terugverdiend door de rest iets duurder te maken dan nodig is. Per saldo heb je als klant helemaal geen voordeel.
30-01-2012, 11:43 door Anoniem
Google weet met het nieuwe privacybeleid niet meer van je. Eerst wist het via website 1 'A' van jou, via website 2 'B' en via website 3 'C'. En nu weet het 'ABC'. Nog steeds evenveel, alleen nu wat 'logischer' bij elkaar gezet. Maar al die informatie was al bekend voor Google.
02-02-2012, 11:08 door Anoniem
Ja, nou...ik heb de schrik er aardig inzitten nu als ik de uitleg van Privacyguru lees :(

http://www.privacyguru.nl/2012/02/google-2/
02-02-2012, 17:45 door Anoniem
Denk hier ook eens over na:

(Uit Google's nieuwe privacy reglement)
* Local storage

We may collect and store information (including personal information) locally on your device using mechanisms such as browser web storage (including HTML 5) and application data caches.


Wanneer je dus deze privacy overeenkomst accepteert, dan sta je google toe om op jouw lokale harde schijf te zoeken naar persoonlijke informatie. Mechanismes zoals web storage en applicatie data caches zijn mooie voorbeelden, maar een ander voorbeeld zou kunnen zijn: Google Chrome Local Storage Crawler (ik noem maar eens iets wat Google in een volgende versie met Chrome mee zou kunnen sturen)

Als Google deze overeenkomst niet voor 1 maart wijzigt, dan zie je mij Chrome en alle andere lokaal geïnstalleerde Google produkten niet meer gebruiken. En ik adviseer eenieder om hetzelfde te doen.

Lees er inderdaad Privacyguru nog maar eens op na.
http://www.privacyguru.nl/2012/02/google-2/
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.