Facebook heeft een bedrijf aangeklaagd dat via clickjacking gebruikers naar advertentiesites lokte. Adscend Media gebruikte hiervoor de techniek van clickjacking. Hierbij wordt de muisklik van de gebruiker opgevangen en voor een andere actie gebruikt. Het bedrijf plaatste linkjes op het prikbord van Facebook-gebruikers, waarin schokkende of sexy video's werden beloofd. In het geval een andere gebruiker op de link klikte, werd die klik ook op zijn muur geplaatst.
Doordat het leek alsof de gebruiker de link "leuk vond", klikten ook weer zijn contacten en vrienden op de link, waardoor die zich viraal verspreidde. Naast het vermelden van een link op het profiel of de muur van de gebruiker, werd er ook een website geopend waar gebruikers bijvoorbeeld een enquête moesten invullen.
Wapenwedloop
Volgens Facebook is ongeveer vier procent van alle gedeelde content op het sociale netwerk spam. "We beschouwen beveiliging als een wapenwedloop", aldus bedrijfsjurist Ted Ullyot. Facebook werkt samen met de Amerikaanse Staat Washington om bedrijven die clickjacking toepassen aan te pakken. Adscend zou jaarlijks 20 miljoen dollar omzetten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.