De onderhoud van de IT-systemen bij KPN was niet optimaal, zo erkent het bedrijf. "Vooropgesteld, de ontwikkelingen in onze sector gaan natuurlijk razendsnel. Dat gezegd hebbende, door onderzoek in de afgelopen weken hebben we gezien dat het onderhoud aan internet-IT systemen niet steeds optimaal is geweest. En daar trekken we lessen uit om de dienstverlening voor onze klanten beter en veiliger te maken”, zegt directeur Joost Farwerck. De afgelopen dagen beweerden verschillende experts dat het telecombedrijf met verouderde systemen werkte en updates niet had geïnstalleerd.
Een aantal verbeteringen zouden de afgelopen weken al zijn doorgevoerd. "Niet alleen in security maar ook in modernisering van de systemen zelf. Daarnaast zullen we op korte termijn een aantal wijzigingen in de besturing van de IT-organisatie doorvoeren, om de kwaliteit en effectiviteit te vergroten. De afgelopen weken hebben de noodzaak daartoe nog eens onmiskenbaar duidelijk gemaakt", merkt Farwerck op.
Klachten
Volgens Eelco Blok, bestuursvoorzitter van KPN, hebben de recente ontwikkelingen op zowel klanten als de organisatie een grote impact gehad. "Het is nog te vroeg om volledig te evalueren, maar na een turbulent weekend kunnen we al vaststellen dat we dingen goed en dingen fout hebben gedaan."
Het gaat dan op het gebied van systemen en beveiliging, "maar ook op het gebied van het informeren van en communiceren met onze klanten", merkt Blok op. Het telecombedrijf kreeg van diverse kanten het verwijt dat klanten te traag informatie ontvingen. Daarbij moet het bedrijf volgens de bestuursvoorzitter leren om vanuit de klant te denken. "In plaats van eerst de technische oplossing te willen bedenken en uitvoeren. In de techniek ligt traditioneel onze kracht, maar onze klant moet onze hoogste prioriteit hebben."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.