Door Anoniem: Nee, ik zal niet stoppen met pinnen als deze gegevens gaan worden verkocht. De reden hiervoor is dat ik niet vind dat de privacy in gevaar is (alles wordt geanonimiseerd) en dat ik zeker de voordelen hiervan zie voor het bedrijfsleven.
En blijft het anoniem als die gegevens in verband worden gebracht met andere gegevensverzamelingen? Ik weet helaas niet meer waar ik dat las, maar kennelijk was Equens al met een paar bedrijven aan de gang. Iemand die voor een van die bedrijven werkt meldde ergens dat het een koud kunstje is om te achterhalen bij wie gegevens horen als ze ze in verband brengen met gegevensverzamelingen die ze al hebben. Ik weet niet of het waar is, maar ik vind die onduidelijkheid al genoeg reden om terughoudend te zijn. Bedenk dat in andere situaties is aangetoond dat je maar heel weinig nodig hebt om de meeste mensen te kunnen identificeren.
Als je dit soort kennis kan uitbreiden met de gegevens van de concurrent(en), dan kun je daar nog beter op inspelen en bevorder je dus de onderlinge concurrentie wat uiteindelijk weer goed is voor onze portemonnee.
En als alle bedrijven het doen geeft het geen concurrentievoordeel meer, en staan al die bedrijven te trappelen om verdergaande stappen te nemen. Komt er een punt dat jij het te ver vindt gaan? Veel mensen vinden dat nu al.
Weet je bijvoorbeeld dat er in een bepaald postcode gebied waar je actief bent veel jonge gezinnen wonen, dan is het wellicht verstandig om de spongebob pasta in de aanbieding te gooien. Komen er voornamelijk ouderen in je winkel, dan zul je ander soort aanbiedingen moeten bedenken om klanten naar je winkel te lokken.
Meten is vergeten. Wat vergeten wordt is dat iedereen die wat langer in die winkel werkt dat soort dingen heel goed in de smiezen heeft, net zo goed als op de werkvloer heel goed bekend is wie een topper is en wie de kantjes eraf loopt, ook zonder ingewikkelde performancemetingen. Wat vergeten wordt is dat je kan reageren op klanten die de moeite nemen naar de bedrijfsleider te stappen met een opmerking over dingen die ze missen in het assortiment, in plaats van ze te vertellen dat ze er niets mee kunnen omdat dat centraal wordt bepaald en centraal moet worden gemeld. Dat is me bij verschillende filialen van Albert Heijn gebeurd, en ook bij bijvoorbeeld kledingwinkels.
Ik zie dit als een stukje dienstverlening, ook al weet ik dat het vanuit zakelijk perspectief natuurlijk heel anders ligt.
Grappig genoeg komt het precies daarom bij mij altijd over als gebrek aan dienstverlening.
Wat mij stoort is om meerdere keren per week naar de supermarkt toe te moeten gaan omdat ik weer eens iets ben vergeten. Ik zou het fantastisch vinden als de supermarkt mij op basis van mijn verkoophistorie een advies geeft van wat ik nodig heb (let op; je hebt vorige week voor het laatst koffie gekocht. volgens onze informatie is deze bijna op).
Ik moet er niet aan denken. Weet je wat?
1. Laat ze er een optie van maken, dan perk ik jouw mogelijkheden niet in en dring jij niets aan mij op.
2. Laat ze het niet in een centale database zetten maar digitale kassabonnen plaatsen op een voor hun write-only smartkaartje dat je zelf bij je hebt, of overpiepen naar je smartphone.
3. Laat alle winkels aan het hetzelfde systeem meedoen, zodat je geen suggesties krijgt voor dingen die je gisteren al ergens anders hebt gekocht.
4. Laten er boodschappenlijst-apps komen voor pc, smartphone en tablet, zodat je eigen apparatuur de suggesties kan produceren.
Vraag je bij al dit soort dingen altijd af: kan het ook geregeld worden als iedereen zijn eigen gegevens bewaart? Heel vaak blijkt dat te kunnen.
Ik snap eerlijk gezegd de hele ophef niet. Er is nu een hoop ophef over de eventuele verkoop van deze gegevens maar ik hoor er niemand over dat deze gegevens überhaupt staan opgeslagen. Is dat geen privacy risico dan?
Natuurlijk, en zo'n risico dreigt nu bewaarheid te worden. Dáár gaat die ophef over.
Privacy vergt niet alleen dat anderen niets van je weten, wat vaak onmogelijk is (hoe kan Equens betalingen verwerken als ze de betalingen niet mogen kennen?), maar ook dat anderen discreet met die kennis omgaan. Daarom mag een bedrijf gegevens alleen maar gebruiken voor het doel waarvoor ze verzameld zijn. Dat doet Equens hier niet, ze willen er een extra slaatje uit slaan. Het probleem daarmee is dat ze als facilitair bedrijf hun neutraliteit verliezen, ze voegen andere belangen toe naast het belang van het zuiver verwerken van betalingen. Als je verschillende belangen hebt kunnen die onderling gaan botsen, en het ene belang kan de integriteit van het andere aantasten. Die kant moet je niet opgaan met zoiets fundamenteels als betalingsverkeer. Laat die bedrijven die kicken op inzicht in wat hun klanten buiten de deur doen hun boontjes maar op een andere manier doppen, daar hebben ze niets mee te maken. De mensheid heeft al vele eeuwen zonder dat soort inzichten goed weten te boeren, dat is echt geen noodzaak.