Een Amerikaans ziekenhuis heeft een app voor Android tablets en smartphones ontwikkeld, waarmee artsen overal, en op elk moment van de dag, direct toegang tot de elektronische dossiers van patiënten hebben. Via het Medical Information Anytime Anywhere (MIAA) systeem kan een arts zaken als medisch verleden, testuitslagen en medische status opvragen, zowel in het ziekenhuis als onderweg. Daarbij maakt het systeem ook gebruik van gegevens van deelnemende ziekenhuizen, medische groepen en andere aanbieders. Al die informatie wordt vervolgens op een gebruikersvriendelijke manier aangeboden.
MIAA gebruikt locatiediensten om patiënten in de buurt van de arts weer te geven. De app communiceert met de RFID-polsband van de patiënt om te zien waar die zich bevindt. Vervolgens wordt er een lijst gegenereerd van patiënten die het dichtst bij de arts in de buurt zijn.
Videoconferentie
"De kracht van deze applicatie en de reden dat het relatief uniek is, is dat het alle patiëntgegevens verzamelt zodat de arts het op één plek kan bekijken", zegt Mike Haymaker van Cisco. "Er zijn veel organisaties die aan iets soortgelijks werken, maar ik denk dat MIAA de volgende stap is." De app draait op de tablets van de netwerkgigant.
Naast het inzien van patiëntgegevens, is het via de app ook mogelijk om via e-mail of videoconferentie met andere artsen de informatie te bespreken.
Android
De ontwikkelaar van de app koos bewust voor het Android-platform, omdat het een open model is, in tegenstelling tot Apple's iOS. "Android liet ons het platform op onze eigen manier uitbreiden", zegt Orlando Portale, chief innovation officer van Palomar Pomerado Health. Een versie voor iPhones en iPads is echter wel in de maak.
Portale merkt op dat de tablets en smartphones waar de app op draait, de gegevens niet opslaan. "De patiëntengegevens worden van onze legacy-systemen naar de app gestreamd, zodat het in real-time zichtbaar voor artsen is, maar er wordt geen data opgeslagen."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.