image

Privacybeleid Google schendt Europese regels

woensdag 29 februari 2012, 12:02 door Redactie, 18 reacties

Het nieuwe privacybeleid van Google dat morgen van kracht wordt, is in strijd met Europese privacyregels. De zoekgigant gaat vanaf 1 maart alle gegevens in één profiel verzamelen. Na de aankondiging besloten Europese privacytoezichthouders het beleid te onderzoeken. De Franse toezichthouder CNIL heeft een voorlopig rapport gepubliceerd. Daarin staat dat de door Google verstrekte informatie onduidelijk is en het niet duidelijk wordt hoe Google de gegevens gaat gebruiken.

Verder zou het koppelen van de informatie niet voldoen aan de eisen voor de eerlijke en rechtmatige verwerking van gegevens. Aangezien Google voor het verzamelen van gebruikersgegevens cookies gebruikt, heeft het daarbij de toestemming van gebruikers nodig.

"Eén van de grootste bezwaren tegen Googles nieuwe privacybeleid is dat je je niet kunt verzetten tegen het koppelen van je gegevens. Google biedt geen opt-out van het koppelen en stelt zich op het standpunt dat het, door alle gebruikers uitgebreid te informeren, aan haar verplichtingen voldoet", zegt Janneke Slöetjes van Bits of Freedom.

Aangezien gebruikers hun gegevens onder bepaalde voorwaarden aan Google hebben verstrekt, kan het bedrijf de voorwaarden niet zomaar wijzigen. Google werd verzocht om de invoering van het privacybeleid op te schorten, maar de zoekgigant liet al weten dat het niet zal wijken.

Reacties (18)
29-02-2012, 12:21 door Anoniem
Tsja, daar kon je op wachten, dom dat Google dat zelf niet snapt
29-02-2012, 13:05 door Anoniem
Elke site met iets van een sessie gebruikt cookies, of je moet in elke HTML een id mee gaan sturen, onhandig aangezien daar juist cookies voor uitgevonden zijn... Ik zie het probleem van Europa niet.
29-02-2012, 13:28 door Anoniem
De regels in Nederland stellen ook niets voor. Je persoonsgegevens verwerken mag alleen onder bepaalde regels. Alleen die zijn zo ruim opgesteld dat je er vanalles onder kan verstaan. Kijk eens naar de PostNL verhuisservice: je gegevens worden aan jan en alleman doorverkocht zonder dat je weet aan wie, hoe lang en of het wel noodzakelijk is. Google doet niets anders, maar omdat het niet helemaal aan de regeltjes voldoet piept men daar wel over.
29-02-2012, 14:37 door Anoniem
Opt-out is simpel: niet meer gebruiken.
Je kiest er zelf voor om diensten van Google te gebruiken, er staat niemand met een geladen geweer achter je om je te dwingen.
Als ik kijk naar de rijksoverheid zie ik veel ernstiger zaken, ik ben volkomen ongevraagd in EPD opgenomen, mijn inkomens gegevens worden geheel ongevraagd (door mij) aan de belastingdienst verstrekt, en een opt-out voor inkomens belasting is er al helemaal niet.
Die lijst is natuurlijk flink uit te breiden, zonder mij te vragen moet ik aan een gemeenschappelijk Europa deelnemen, enz!
29-02-2012, 15:27 door Anoniem
Dirt is nu wel oud nieuws.
Het is interessanter om te vertellen welke maatregelen de Europese Privacy Waakhonden nu tegen Google gaan nemen.
29-02-2012, 16:30 door Anoniem
Het nieuwe privacybeleid van Google dat morgen van kracht wordt, is in strijd met Europese privacyregels is


De Franse toezichthouder CNIL heeft een voorlopig rapport gepubliceerd. Daarin staat dat de door Google verstrekte informatie onduidelijk is

Precies , zal wel nog vervolgt worden :P

ik Gebruik ook Google maar dit gaat gewoon te ver !
met die privacy wet onzin
29-02-2012, 16:40 door Anoniem
Wat een onzin. Misschien had die minister het eens moeten lezen voordat hij zei dat het niet duidelijk was van Google.
Niemand dwingt je om Google te gebruiken dus een opt out is soiso onzin. Meld je dan gewoon niet aan!

Elke gebruikersovereenkomst mag gewijzigd worden... stel je even voor dat dat nooit zou mogen.. dat staat namelijk expliciet in bijna elke overeenkomst. Het is aan de gebruiker dit te checken en al dan niet accoord te gaan.

Als het in je nadeel wijzigt is het een optie om je af te melden en verder niet meer te gebruiken. Je kan in je Google dashboard precies zien hoe en wat.

Stelletje klunzen hebben zeker ook ooit eens met Google gezocht.... pfffrt
29-02-2012, 18:07 door Brammel
Google staat boven de wet = vogelvrij !

Waarom niet de Big Brother Award voor Google ?!
29-02-2012, 18:08 door Brammel
Google staat boven de wet = vogelvrij !

Waarom niet de Big Brother Award voor Google ?!
29-02-2012, 19:43 door Anoniem
Door Brammel: Google staat boven de wet = vogelvrij !

Waarom niet de Big Brother Award voor Google ?!

waarom 2x keer?
ben je er soms zo zekor van :)
29-02-2012, 19:54 door xvilo
Ik weet niet! Ik vind het jammer dat ze dit doen, maar mijn heleleven staat dit moment op google (mail docs agenda contacten webgeschiedenis) en ook vind ik chrome heerlijk op het net!

ik wil dit helaas niet weg doen maar google moet zijn beleid zo houden :)
29-02-2012, 23:38 door Tijger71
Heb net een account om op market te komen verwijderd, had toen al een mail adres bij mijn provider, wat moet ik er met nog 1. Nu snap ik waarom, google wilde info van mij, voor zover ik weet is dat in de wet verboden, een verplichte registratie anders krijg je geen apps, en de nodige updates, en bijna alle apps gaan via market.

Doei Doei Google

P.S zouden meer mensen moeten doen om Google te boycotte.
01-03-2012, 14:41 door Anoniem
Wat Google doet is helemaal niet verboden. En al zeker niet bij wet...

De veronderstelling dat U als klant van een GRATIS dienst waar u zichzelf ZELF voor hebt aangemeld (waarschijnlijk dus zonder te weten waarvoor) altijd kunt gebruiken is gewoon een misvatting. Als je je bij het aanmelden even 10 minuten had verdiept in het product had je dat allemaal kunnen weten.
Ze leveren al hun gratis services "as is" en zonder enige garantie. Deze kunnen te alle tijden worden gewijzigd en of verbeterd naar de wens van Google (en in hun geval is dat 9 vd 10x ook positief voor de klant).

Ik ben blij met Google en ook met het nieuwe beleid. Het maakt het een stuk overzichtelijker en ik heb vooralsnog geen enkele reden om me af te gaan melden.

Zo.. even wat positeve kritiek na al dat Google gebash.. en nee, ik heb niks zakelijks met Google verder ofzo... Ik krijg alleen meer en meer het idee dat echt vrijwel niemand zich echt heeft verdiept in de materie want er wordt echt enorm veel paniek gezaaid om niets. Je kan uit de meeste reacties meteen zeggen of diegene het beleid heeft gelezen of niet. I rest my case.
01-03-2012, 15:12 door Anoniem
"Je had het kunnen lezen"of "gewoon geen google gebruiken" of"het is niet verboden, je bent vrij te doen wat je wil.."
Veel mensen missen gewoon het punt.

Google als search engine is eigenlijk een onmisbaar tool geworden. Dat daar advertenties bij komen kijken begrijpt iedereen wel denk ik. Maar ook youtube is niet meer weg te denken, net zo min als gmail.

Ik -een docent op een middelbare school- ben professioneel verplicht om gmail te gebruiken.
Mijn emailadres is een bijna letterlijke spelling van mijn naam en in de domeinnaam van mijin emailadres kan je de naam van mijn school aflezen. Niks geen privacy en dat is voor een schoolmail niet vreemd. Maar Google indexeert de inhoud van die mails, dat vind ik persoonlijk al niet zo prettig.

Maar onder het nieuwe beleid koppelt google dit ook aan de gegevens van de agenda van mijn smartphone, met al mijn afspraken, koopelt dit aan mijn youtube account en al de filmpjes die ik daar bekijk, en koppelt dit aan al de zoekopdrachten die ik ingeef. Dit zijn maar de belangrijskte kooppelingen, er zijn er meer. Ik heb zonet een aaantal maatregelen genomen om een en ander tegen te gaan, maar transparant is het absoluut niet en ik ben geen computerleek. En zeg nu zelf: hoeveel mensen kunnen en zullen helemaal niets wijzigen aan de privacyinstellingen, of een proxy instellen of iets dergelijks? Veruit de meeste.

Het is tegen een de facto koppeling van de gegevens van al die aparte services -zonder een opt out die technisch prima te realiseren was geweest maar die google niet wenst- waar ik me tegen verzet en die ik weldegelijk illegaal acht. Natuurlijk kan dat illegaal zijn. Het is toch niet omdat "ik zelf ervoor kies" dat het plots a priori legaal wordt??
Windows is vaak veroordeelt, terwijl iedereen "voor windows kiest".

Kun je je voorstellen hoeveel mensen er gebruik maken van Google op de wereld? Daar valt facebook bij in het niet. En als al die profielen gekoppelde gegevens bevatten, probeer je dan voor te stellen wat een hacker te weten zou kunnen komen, of hoe een foute regering google rechtmatig kan dwingen gegevens prijs te geven. Er is geen globale internetwetgeving! Ik ben niet paranoia. Ik geloof niet in complottheorien. Maar ik ben ook niet naief.
01-03-2012, 16:51 door Nietsnut
https://startpage.com/ned/

wat zoeken betreft probleem opgelost.
Ghostery plugin in Firefox probleem cookies opgelost.
Gmail alleen voor onzin gebruiken

Zo kan je als gebruiker toch ook wel veel eenvoudige oplossingen gebruiken om tracking te voorkomen.
01-03-2012, 22:41 door Anoniem
Er zijn eenvoudige oplossingen mogelijk. GMailadressen vervangen voor mailadessen bij een andere aanbieder. Mail.com voldoet wel. De Googlezoekmachine vervangen voor Bing, Ixquick of Yahoo, De Googlebrowser Chrome van je systeem verwijderen en de Google zoekmachine uit elke browser op je sytemen verwijderen. Android mijden dus indien nodig een andere telefoon en tablet aanschaffen.

Weiger nog iets met Google van doen te hebben totdat het haar slikken of stikken policy aanpast. Als maar zoveel mogelijk mensen dit consequent doen en vrienden familie en kennissen hiervan op de hoogte stellen haalt Google bakzeil of verdwijnt het wegens gebrek aan advertentie-inkomsten vanzelf.

Sjun Demartelaere
04-03-2012, 15:17 door Tijger71
Door Anoniem: Er zijn eenvoudige oplossingen mogelijk. GMailadressen vervangen voor mailadessen bij een andere aanbieder. Mail.com voldoet wel. De Googlezoekmachine vervangen voor Bing, Ixquick of Yahoo, De Googlebrowser Chrome van je systeem verwijderen en de Google zoekmachine uit elke browser op je sytemen verwijderen. Android mijden dus indien nodig een andere telefoon en tablet aanschaffen.

Weiger nog iets met Google van doen te hebben totdat het haar slikken of stikken policy aanpast. Als maar zoveel mogelijk mensen dit consequent doen en vrienden familie en kennissen hiervan op de hoogte stellen haalt Google bakzeil of verdwijnt het wegens gebrek aan advertentie-inkomsten vanzelf.

Sjun Demartelaere

Helemaal mee eens, Je moet trouwens je android tablet helemaal naar de fabrieks instellingen resetten om het gmail account te kunnen verwijderen hoe klant onvriendelijk kun je zijn.

Nooit geen android meer voor mij.
04-03-2012, 15:21 door Tijger71
Door Anoniem: Er zijn eenvoudige oplossingen mogelijk. GMailadressen vervangen voor mailadessen bij een andere aanbieder. Mail.com voldoet wel. De Googlezoekmachine vervangen voor Bing, Ixquick of Yahoo, De Googlebrowser Chrome van je systeem verwijderen en de Google zoekmachine uit elke browser op je sytemen verwijderen. Android mijden dus indien nodig een andere telefoon en tablet aanschaffen.

Weiger nog iets met Google van doen te hebben totdat het haar slikken of stikken policy aanpast. Als maar zoveel mogelijk mensen dit consequent doen en vrienden familie en kennissen hiervan op de hoogte stellen haalt Google bakzeil of verdwijnt het wegens gebrek aan advertentie-inkomsten vanzelf.

Sjun Demartelaere

Helemaal mee eens, Je moet trouwens je android tablet helemaal naar de fabrieks instellingen resetten om het gmail account te kunnen verwijderen hoe klant onvriendelijk kun je zijn.

Nooit geen android meer voor mij.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.