Google Chrome verzamelt vier keer zoveel cookies van websites en advertentiebedrijven dan Apple Safari, zo blijkt uit onderzoek. Vicente Diaz van anti-virusbedrijf Kaspersky Lab besloot de populairste 100 Spaanse websites met zowel Chrome als Safari te bezoeken. Chrome stond toe dat er 1.029 cookies werden geplaatst. Bij Safari waren dit er 269.
Tracking
Diaz deed verschillende onderzoeken naar de privacy van internetgebruikers en besloot een klein gedeelte al te publiceren. Bij zijn tweede experiment bezocht hij de 250 populairste websites in Spanje. Twintig procent van het verkeer ging naar tracking/advertentie websites, wat neerkomt op 11,2 tracking requests per website. Daarnaast had 93% van de websites een externe referentie naar trackingsites. In de meeste gevallen gaat het hier om Google en Facebook.
"Dit onderwerp is zeer interessant, met name als je weet wie er achter de tracking- en advertentiebedrijven zit. Dan zie je wie alle gegevens krijgt, wat enigszins eng is als je alle privacy policies leest", aldus Diaz.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.