image

Recherche hackt illegaal buitenlandse computers

zaterdag 10 maart 2012, 08:18 door Redactie, 19 reacties

In de strijd tegen cybercriminelen hackt de Nederlandse recherche soms illegaal buitenlandse computers. Dat is volgens Lodewijk van Zwieten, landelijk officier voor cybercrime en interceptie, soms onvermijdelijk. De wet schiet tekort als het gaat om de aanpak van cybercriminelen, zo laat hij tegenover De Volkskrant weten. "Terwijl wij voor opsporingsonderzoek toestemming moeten vragen aan buitenlandse instanties, zit een cybercrimineel met één druk op de knop aan de andere kant van de wereld."

Wilbert Paulissen, hoofd van de Nationale Recherche, pleit voor meer specifieke, juridische kaders voor online opsporing. Het gaat dan om wetgeving die de snelheid van de technologische ontwikkelingen kan bijhouden. "Anders zitten we er constant als opsporingsdiensten achteraan te jagen." Naast nieuwe regels moet er ook met een "nieuwe bril" naar bestaande regels worden gekeken, besluit Van Zwieten.

Reacties (19)
10-03-2012, 10:02 door Anoniem
wat is dit nu weer van een idioot idee? ze verlagen dus zelf de normen en besef op eigen initiatief. Wie garandeeerd mij hier dat ze geen illegale content op mijn pc zetten en mij zo proberen te pakken?
Zo verlagen ze zichzelf op hetzelfde niveau als die hackers. Waarom zou een hacker dit dan niet mogen doen als zelfs de opsporingsdiensten illegaal op buitenlandsecomputers rondneust --> USA 2.1
10-03-2012, 11:08 door Anoniem
Lodewijk van Zwieten is dus feitelijk een staatsgevaarlijk persoon - iemand die uit naam van zijn eigen land de wetten die hij dient te beschermen negeert om er zo enkel zijn eigen genoegens te dienen. Het is absoluut niet onvermijdelijk om een systeem wat in het buitenland staat niet aan te vallen. Doe je dat wel, dan heb je geen respect voor de wetten en regels die we in ons eigen land en met de overige landen met moeite hebben bevochten en overeen zijn gekomen. De wetgeving schiet wat dat betreft niet tekort, Lodewijk van Zwieten wenst er echter geen gebruik van te maken en ze niet te willen volgen. Het maakt mij niet uit of daar het toverwoord van kinderporno bij wordt gehaald of dat er een witteboordcrimineel het systeem aldaar in het buitenland zou gebruiken, Je blijft opereren binnen je wettelijk kader, en respecteerd de keuzes van andere landen of vecht die keuzes aan. Ben je het daar niet mee eens dan ben je geen knip voor de neus waard als officier van justitie. Ja, het kan heeeeel frustrerend zijn dat je je werk niet kan doen doordat andere zaken je dwars lijken te zitten, maar dat is hoe wetten en regels werken - dat is waar we voor gevochten hebben en hoe we nu in vrijheid en democratie kunnen leven. Ben je het als officier van justitie, landelijk officier voor cybercrime en interceptie het daar niet meer eens dan mag je wat mij betreft, en wettelijk gezien, zelf voor het internationale gerecht gaan staan om eens te begrijpen wat het verschil is tussen een crimineel en iemand die de wet respecteerd! De rest wat ik over zo'n persoon denk laat ik uit beleefdheid maar weg. Er zit wat mij betreft geen verschil tussen iemand die de wet negeert en iemand die de wet negeert. De landelijk officier voor cybercrime en interceptie is er kennelijk een van.
10-03-2012, 11:25 door Anoniem
"Met een nieuwe bril naar de regels kijken"... Nou dat ga ik dan ook maar eens doen als ik volgende week mijn belastingaangifte invul. Goed voorbeeld doet goed volgen. Toch?...

MV
10-03-2012, 11:47 door spatieman
je weet toch.
gij zult niet illegaal hacken.
want de overheid duld geen concurrentie.
10-03-2012, 13:34 door wica128
Zo'n buitenlandse PC zou maar net in een buitenlands overheids gebouw staan. Is dit dan een oorlogsdaad?

Anyway, Ook die gene die de wet uitvoert deint zich te houden dan die zelfde wet. Naar mijn mening moeten deze recherche op gepakt, uitgeleverd aan het betreffende land en berecht worden.
10-03-2012, 14:22 door Anoniem
Iets met grondrechten, internationaal recht en rechten van de mens. Dat zijn een paar puntjes die Van Zwieten kennelijk aan zijn laars lapt als het hem als officier van justitie zo uit komt. Het internationaal strafhof en ontslag op staande voet zou hem niet misstaan met zulk wanstaltig gedrag tegen ieders rechten en plichten in. Ongeacht of de persoon waar Van Zwieten achteraan zit uiteindelijk door de rechter worden veroordeeld. Zoals Van Zwieten klaarblijkelijk handelt is geen rechtstaat waard. En probeer maar eens uit te leggen dat een verdachte van maken en handel in kinderporno vrijuit gaat doordat meneer de officier maling heeft aan juiste bewijsvoering. Feitelijk neemt hij bewust het risico dat verdachten niet vervolgd worden. Ze maken al blunders genoeg zou ik zeggen. Van Zwieten, je staat met je teams niet boven de wet!
10-03-2012, 14:27 door Anoniem
Wat komt hierna ? Iedereen een "bundestrojaner" op zijn/haar computer ?
10-03-2012, 16:13 door Anoniem
Haha,goed gezegd.Ik had het niet beter kunnen verwoorden,ik sluit me helemaal bij jouw woorden aan.Als de sterke arm der wet (de overheid) zich niet eens aan haar eigen wetten houdt,kan zij dit dan wel verwachten van haar eigen burgers!?
Door Anoniem: Lodewijk van Zwieten is dus feitelijk een staatsgevaarlijk persoon - iemand die uit naam van zijn eigen land de wetten die hij dient te beschermen negeert om er zo enkel zijn eigen genoegens te dienen. Het is absoluut niet onvermijdelijk om een systeem wat in het buitenland staat niet aan te vallen. Doe je dat wel, dan heb je geen respect voor de wetten en regels die we in ons eigen land en met de overige landen met moeite hebben bevochten en overeen zijn gekomen. De wetgeving schiet wat dat betreft niet tekort, Lodewijk van Zwieten wenst er echter geen gebruik van te maken en ze niet te willen volgen. Het maakt mij niet uit of daar het toverwoord van kinderporno bij wordt gehaald of dat er een witteboordcrimineel het systeem aldaar in het buitenland zou gebruiken, Je blijft opereren binnen je wettelijk kader, en respecteerd de keuzes van andere landen of vecht die keuzes aan. Ben je het daar niet mee eens dan ben je geen knip voor de neus waard als officier van justitie. Ja, het kan heeeeel frustrerend zijn dat je je werk niet kan doen doordat andere zaken je dwars lijken te zitten, maar dat is hoe wetten en regels werken - dat is waar we voor gevochten hebben en hoe we nu in vrijheid en democratie kunnen leven. Ben je het als officier van justitie, landelijk officier voor cybercrime en interceptie het daar niet meer eens dan mag je wat mij betreft, en wettelijk gezien, zelf voor het internationale gerecht gaan staan om eens te begrijpen wat het verschil is tussen een crimineel en iemand die de wet respecteerd! De rest wat ik over zo'n persoon denk laat ik uit beleefdheid maar weg. Er zit wat mij betreft geen verschil tussen iemand die de wet negeert en iemand die de wet negeert. De landelijk officier voor cybercrime en interceptie is er kennelijk een van.
10-03-2012, 17:02 door Anoniem
Wat een zure reacties weer hier. De 'haters' hebben weer iets om zich mee te voeden. Het OM zoekt bewust de grenzen op van de wetgeving omdat deze tekort schiet in de digitale wereld, zeker wanneer het gaat om criminaliteit, die zich rijkelijk bedienen van proxies, bullet proof hosting, encryptie, TOR om hun praktijken te onttrekken aan de opsporingsinstanties. Laat het maar eens voor de rechter komen. Dat zou een zeer goede zaak zijn. En voor wat betreft "En probeer maar eens uit te leggen dat een verdachte van maken en handel in kinderporno vrijuit gaat doordat meneer de officier maling heeft aan juiste bewijsvoering": de enige manier om straks nog bewijslast rond te krijgen is om in te breken op computers. Zo niet: dan is jouw kind straks aan de beurt omdat de daders untouchable worden, of hebben criminelen of staten vrij spel op jouw computer (voor zover ze dat al niet hebben). In dat geval blijven de 'haters' uiteraard braafjes stil, niet? Kom eens met reële oplossingen jongens, i.p.v. dat eeuwige gekots en het werkelijk oliedomme geleuter van jullie. Oh, en omdat jullie blijkbaar tijd over hebben, stel ik voor dat jullie straks in jullie auto stappen om ff naar Moldavië te rijden om een systeem uit een hostingclubje te laten imagen, uiteraard na een rechtshulpverzoek in 20-voud, omdat het een exchange hub lijkt te zijn voor kinderporno, om er dan achter te komen dat het er eentje is uit de 1ste schil van van 50, maar dat er wel foto's van je zusje over worden uitgewisseld. Have fun!
10-03-2012, 18:28 door Anoniem
Kijk, daar is dat woord weer eens: 'onvermijdelijk'.

"Deze hack kwam zo snel op ons af dat we niet konden uitwijken" ... of zoiets.
10-03-2012, 18:35 door Anoniem
Ze willen wetgeving die de technologische ontwikkelingen bij kan houden.

Oke, nu nog een keer lezen

En als je hier bent nog een keer en als je er nog niet bent nog een keer, zo niet nog een keer.

Dat kan toch niet. Want dan heb je geen wetgeving.

Anders mogen ze het me uitleggen en dan nog een keer.

Wacht kan het nog een keer?
10-03-2012, 23:16 door Anoniem
Hackers worden steeds slimmer,dus het blijft altijd een wedstrijd wie gaat winnen,en dan hebben de hackers de meeste kans.
10-03-2012, 23:30 door Anoniem
Door Anoniem: Wat komt hierna ? Iedereen een "bundestrojaner" op zijn/haar computer ?
Zou kunnen, immers als wij over de grens mogen hacken, mogen Duitsers hier ook Trojaanse paarden loslaten, net als elk ander land ter wereld dat al dan niet een deugdelijke rechtsstaat is.
11-03-2012, 18:29 door P5ycH0
Door Anoniem: Kom eens met reële oplossingen jongens, i.p.v. dat eeuwige gekots en het werkelijk oliedomme geleuter van jullie.

Als bij jou de badkuip overloopt, maar je weet niet hoe je het moet oplossen dan ben je behoorlijk stom bezig als je het niet meld. Problemen aankaarten zonder een oplossing te hebben is niks mis mee.
12-03-2012, 09:49 door Anoniem
Door P5ycH0:
Door Anoniem: Kom eens met reële oplossingen jongens, i.p.v. dat eeuwige gekots en het werkelijk oliedomme geleuter van jullie.

Als bij jou de badkuip overloopt, maar je weet niet hoe je het moet oplossen dan ben je behoorlijk stom bezig als je het niet meld. Problemen aankaarten zonder een oplossing te hebben is niks mis mee.

Helaas blijft het hier altijd bij. Overal problemen zien is zo makkelijk, dat kan werkelijk iedereen. Oplossen is een ander ding. Daar worden de mannen van de jongens onderscheiden. En hier hier zitten hoofdzakelijk jongentjes.
12-03-2012, 11:08 door Anoniem
Problemen aankaarten zonder een oplossing te hebben is niks mis mee.

Nee - dat klopt: je mag best een probleem aankaarten zonder dat je weet wat het alternatief is. Maar het begint wel snel te lijken op zeiken en zeuren....

'Tegen' zijn is een van de makkelijkste dingen die er is: beetje duwen, beetje prikken en vooral zelf geen input leveren want daar kunnen anderen dan weer 'tegen' zijn.

Het aardige aan Nederland is dat een driedeling van de machten heeft: de wetgevende macht, de uitvoerende macht en de rechtsprekende macht. Die zijn het over het algemeen niet met elkaar eens en dat is een gezond spanningsveld.

De politie heeft andere eisen en wensen met betrekking tot opsporing dan de wetten momenteel toestaan. Laat een rechter zich er over buigen zodat er duidelijkheid komt wat wel kan en wat niet. En mocht er te weinig mogen, dan kan de politiek voor een oplossing zorgen.

En tot die tijd?
Tot die tijd zijn er mannetjes als Robert M met een Truecrypt pc via een Tor netwerk en wat proxies lekker in de weer met vakantie kiekjes en kunnen we er niets aan doen omdat het aanpakken ervan niet binnen de wet valt. Wel eens geprobeerd een ISP in Rusland aan te spreken op de gehackte server die wordt misbruikt?
12-03-2012, 11:15 door Anoniem
zeker weer een malware geval..
12-03-2012, 13:00 door Anoniem
Triest hoor! inbreken is verboden of je nu bij de staat werkt of niet.
zo simpel is het!
12-03-2012, 14:54 door Anoniem
Door Anoniem: Triest hoor! inbreken is verboden of je nu bij de staat werkt of niet.
zo simpel is het!


Niet waar: opsporingsinstanties mogen onder juridische randvoorwaarden 'inbreken'. En daar zit het 'm nou precies. Maar dat schijnt niemand wat te interesseren hier. Zeiken is zo lekker en makkelijk, opruimen niet. Dat moet dan iemand anders doen graag. Zodat ze daar dan ook weer over kunnen zeiken. Met die mindset zullen jullie nooit je povere jobjes ontstijgen. Systeembeheer-se he!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.