Google heeft vorig jaar 130 miljoen advertenties uitgeschakeld die internetgebruikers met malware probeerden te infecteren, namaakgoederen aanboden of op een andere manier schadelijk waren. Het kan dan gaan om advertentie die bepaalde medicijnen, wapens en sigaretten aanbieden of misleidende claims doen, zoals in het geval van afslankpillen. Aan de hand van een risicomodel analyseert Google de advertenties op verschillende kenmerken.
"We geven miljoenen dollars uit aan de ontwikkeling van systemen die ontworpen zijn om kwaadaardige advertenties die malware of een virus bevatten te verwijderen voordat ze op Google verschijnen", zegt Sridhar Ramaswamy, senior vice-president Engineering. Ook zou de zoekgigant de landingspagina controleren waar gebruikers belanden als ze op een advertentie klikken.
Namaakgoederen
En het model is succesvol, stelt Ramaswamy. In 2011 werden meer dan 130 miljoen advertenties geweerd. Het aantal foute advertenties nam met meer dan 50% af ten opzichte van 2010. Verder zouden de meeste scams worden ontdekt voordat ze op Google of partnernetwerken verschijnen. Verder werden 150.000 accounts gesloten van partijen die namaakgoederen wilden aanbieden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.