Corrupte Indiase callcentra verkopen de creditcardgegevens en medische dossiers van een half miljoen Britten voor een paar cent per stuk. Dat meldt de Daily Mail naar aanleiding van een undercover onderzoek. De gegevens werden te koop aangeboden door twee IT-medewerkers die bij verschillende callcenters zouden werken. De gegevens waren niet van de bedrijven afkomstig waar de callcentra voor werkten, maar werden door de helpdeskmedewerkers zelf verzameld.
Het ging onder andere om informatie over hypotheken, leningen, verzekeringen, mobiele telefooncontracten en zelfs kabelabonnementen. De informatie zou een goudmijn voor zowel criminelen als marketingbedrijven zijn. De twee datahandelaren vroegen 0,23 cent voor elk informatiestuk en stelden dat ze over 45 databases met de gegevens van 500.000 Britten beschikten.
Imagoschade
De undercoverjournalisten betaalden de twee uiteindelijk 119 euro en kregen twee dagen later een bestand gemaild met de gegevens van 841 mensen, waaronder informatie van 15 creditcards en data over zes mensen die 18.000 euro per maand verdienen. Volgens de Indiase autoriteiten werken bedrijven uit angst voor negatieve publiciteit niet mee aan de bestrijding van de corruptie in de callcentra.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.