image

Virus steelt duizenden euro's van 80-jarige man

maandag 26 maart 2012, 12:14 door Redactie, 12 reacties

Een 80-jarige man uit Purmerend is slachtoffer geworden van een virus dat duizenden euro's van zijn rekening haalde. De man kreeg tijdens het internetbankieren plots een melding te zien, zo laat de politievoorlichter van de regio Zaanstreek-Waterland tegenover Security.nl weten. Toen de man later weer inlogde bleken er duizenden euro's van de rekening te zijn gehaald.

Phishing
Het precieze bedrag wil de voorlichter niet laten weten, maar hij merkt op dat de werkwijze van de criminelen steeds hetzelfde is. De politie schaart dit soort incidenten nog steeds onder de noemer "phishing", maar de slachtoffers hebben niet op een e-mail gereageerd of op een linkje in een bericht geklikt.

Volgens de woordvoerder doen de problemen zich voor zodra de slachtoffers zelf internetbankieren. Het kan dan gebeuren dat de banksite opeens vastloopt of er een foutmelding verschijnt.

Malware
Experts stelden eerder al vast dat het hier zeer waarschijnlijk om banking Trojans gaat, malware speciaal ontwikkeld voor het aanvallen van online bankrekeningen. In dezelfde regio werden eerder een 47-jarige man uit Volendam en een 25-jarige man uit Wormerveer slachtoffer. Ook toen werden duizenden euro's buitgemaakt.

Reacties (12)
26-03-2012, 12:32 door svenvandewege
Ben wel benieuwd bij welke bank/banken bovengenoemde diefstallen plaatsvonden.
26-03-2012, 13:19 door Night
No problem de bank vergoed (nog steeds) de schade.
26-03-2012, 13:29 door svenvandewege
@Night: correctie... De bank vergoed nogsteeds de schade, maar berekend deze door aan de klanten...
26-03-2012, 13:39 door schele
@svenvandewege: omgekeerde volgorde. Bank rekent voorziening voor vergoedingen door aan iedere klant die bij de bank een rekening heeft. Of er hacks zijn of niet. Als er dan zo'n geval is wordt de voorziening aangesproken.

Heb trouwens wel het gevoel dat iets ontbreekt aan het verhaal: ergens moet die man nadat z'n sessie was onderbroken nog iets gedaan hebben. "Kreeg plots een melding te zien"... ja... en toen? Als het antwoord is: die klikte hij weg en ging braaf verder met bankieren...
26-03-2012, 15:08 door Eerde
Vaag verhaal, welke bank, welke melding, wat heeft die ouwe toen gedaan ?
Zou het het maandelijkse 'scarry story' zijn om ons alert te houden ?
26-03-2012, 15:28 door Anoniem
Geen enkel bank is hier tegen opgewassen.. Gebruikers zelf moeten dit voorkomen,.. De transactie vindt plaats door de gebruiker zelf.. dus ja ? wat moet de bank hiermee als het systeem besmet is met een banking trojan.. Ik zou het niet eens vergoeden, ja sorry, maar wat moet een 80-jarige man met internetbankieren als ik vragen mag ?
26-03-2012, 15:41 door Mysterio
Door svenvandewege: @Night: correctie... De bank vergoed nogsteeds de schade, maar berekend deze door aan de klanten...
Net als alle andere zaken waar ze tegen verzekerd zijn. Gelukkig dat de banken zich hier tegen wapenen! Daarnaast vind ik het prima om daar in zekere zin voor te betalen. Ik vraag me af of in mijn geld terug zou krijgen als ik het in de oude sok had zitten en die zou verdwijnen.
26-03-2012, 16:01 door Anoniem
Ik zou wel eens willen weten of het bij zulke gevallen (altijd, vaak, meestal) om draadloos internetten gaat, of ook om een computer die via een kabel/modem met internet is verbonden.
26-03-2012, 18:16 door Nietsnut
Door schele: @svenvandewege: omgekeerde volgorde. Bank rekent voorziening voor vergoedingen door aan iedere klant die bij de bank een rekening heeft. Of er hacks zijn of niet. Als er dan zo'n geval is wordt de voorziening aangesproken.

Heb trouwens wel het gevoel dat iets ontbreekt aan het verhaal: ergens moet die man nadat z'n sessie was onderbroken nog iets gedaan hebben. "Kreeg plots een melding te zien"... ja... en toen? Als het antwoord is: die klikte hij weg en ging braaf verder met bankieren...

Ja wat verwacht je een man van tachtig die vroeger nog voor het loket stond en bij vage dingen netjes antwoord kreeg van een bankbediende.
Nu als het even tegen zit krijg je een valse website voor je die exact lijkt op de echte site en Https daar snap opa geen hol van want hij deed het toch ?
Virusscanner updaten ? de winkelman zei dat dit al geinstaleert was en klaar... ja opa voor de eerste drie maanden maar daarna je knip trekken O heeft U een creditcard ... een wat ????

Dat is eigenlijk ook de zwakte van het hele systeem je moet wat kennis hebben om het echt veilig te gebruiken en niet iedereen heeft dat en nee deze mensen bezoeken ook deze website niet.
26-03-2012, 22:11 door regenpijp
Door Nietsnut:
Door schele: @svenvandewege: omgekeerde volgorde. Bank rekent voorziening voor vergoedingen door aan iedere klant die bij de bank een rekening heeft. Of er hacks zijn of niet. Als er dan zo'n geval is wordt de voorziening aangesproken.

Heb trouwens wel het gevoel dat iets ontbreekt aan het verhaal: ergens moet die man nadat z'n sessie was onderbroken nog iets gedaan hebben. "Kreeg plots een melding te zien"... ja... en toen? Als het antwoord is: die klikte hij weg en ging braaf verder met bankieren...

Ja wat verwacht je een man van tachtig die vroeger nog voor het loket stond en bij vage dingen netjes antwoord kreeg van een bankbediende.
Nu als het even tegen zit krijg je een valse website voor je die exact lijkt op de echte site en Https daar snap opa geen hol van want hij deed het toch ?
Virusscanner updaten ? de winkelman zei dat dit al geinstaleert was en klaar... ja opa voor de eerste drie maanden maar daarna je knip trekken O heeft U een creditcard ... een wat ????

Dat is eigenlijk ook de zwakte van het hele systeem je moet wat kennis hebben om het echt veilig te gebruiken en niet iedereen heeft dat en nee deze mensen bezoeken ook deze website niet.



Zelfs ook al weet je veel van pc's dan kan een banking trojan je nog steeds overkomen. En de banken nemen het risico gewoon voor goed, omdat ze niet terug willen naar geld ophalen aan het loket, dat zou ze ook weer heel veel kosten
27-03-2012, 14:15 door Anoniem
Ik zie een plaatje van de rabobank,
toch zie ik meer scam mails voor ABN langskomen en vindt ik persoonlijk het ING TAN systeem het mindere systeem.

Tijd voor een round robin plaatje voor alle phishing nieuws?
27-03-2012, 19:39 door Nietsnut
Door regenpijp:
Door Nietsnut:
Door schele: @svenvandewege: omgekeerde volgorde. Bank rekent voorziening voor vergoedingen door aan iedere klant die bij de bank een rekening heeft. Of er hacks zijn of niet. Als er dan zo'n geval is wordt de voorziening aangesproken.

Heb trouwens wel het gevoel dat iets ontbreekt aan het verhaal: ergens moet die man nadat z'n sessie was onderbroken nog iets gedaan hebben. "Kreeg plots een melding te zien"... ja... en toen? Als het antwoord is: die klikte hij weg en ging braaf verder met bankieren...

Ja wat verwacht je een man van tachtig die vroeger nog voor het loket stond en bij vage dingen netjes antwoord kreeg van een bankbediende.
Nu als het even tegen zit krijg je een valse website voor je die exact lijkt op de echte site en Https daar snap opa geen hol van want hij deed het toch ?
Virusscanner updaten ? de winkelman zei dat dit al geinstaleert was en klaar... ja opa voor de eerste drie maanden maar daarna je knip trekken O heeft U een creditcard ... een wat ????

Dat is eigenlijk ook de zwakte van het hele systeem je moet wat kennis hebben om het echt veilig te gebruiken en niet iedereen heeft dat en nee deze mensen bezoeken ook deze website niet.



Zelfs ook al weet je veel van pc's dan kan een banking trojan je nog steeds overkomen. En de banken nemen het risico gewoon voor goed, omdat ze niet terug willen naar geld ophalen aan het loket, dat zou ze ook weer heel veel kosten

Alles kan maar de kans is aanmerkelijk veel kleiner
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.