image

Wetenschapper waarschuwt voor digitaal volgen Jumbo

dinsdag 6 augustus 2013, 13:20 door Redactie, 7 reacties

Supermarktketen Jumbo en boekenketen Polare willen klanten digitaal in de winkels gaan volgen, maar volgens Jaap-Henk Hoepman, senior-onderzoeker digitale veiligheid bij TNO en de Radboud Universiteit in Nijmegen, schendt dit de basale waarden in onze samenleving.

"Steeds meer bedrijven met werkelijk betalende klanten (in de traditionele zin) krijgen kennelijk het gevoel dat ze de boot missen. Dat ze op een potentiële melkkoe zitten, die hoognodig gemolken moet worden", aldus Hoepman.

Waarden

Hij merkt op dat de burger het langzamerhand normaal vindt dat hij overal in de gaten wordt gehouden, zelfs als dit hem helemaal niets oplevert. "Dit duidt op een roekeloze veronachtzaming van basale waarden in onze samenleving voor economisch gewin op de korte termijn."

Het is nog niet bekend wat voor systeem Jumbo en Polare willen gebruiken. Als het op smartphones wordt gebaseerd kan de Jumbo zijn klanten bij een volgend bezoek terug herkennen. Aan de hand van de unieke codes die gsm, WiFi of Bluetooth uitzenden, kan de supermarkt een uitgebreid profiel van het gedrag in de winkel opstellen.

Reacties (7)
06-08-2013, 13:47 door Anoniem
Als zij vinden dat het schenden van mijn privacy hen geld oplevert, dan zal ik daar in ieder geval een deel van opeisen. Ik zal ze dus voorstellen om mij standaard 50% korting te geven als ik mijn telefoon aan laat staan als ik door de winkel loop.

Peter
06-08-2013, 13:56 door Anoniem
Tijd om alle electronische apparatuur uit te zetten als je hem niet gebruikt. Want anders wordt'ie tegen je gebruikt.

Let er op dat de overheid iets vergelijkbaars al doet, maar dan met je identiteit: Je moet 'm voortdurend op tafel leggen, het kost je steeds meer, het wordt zelfs steeds riskanter, en je koopt er steeds minder voor. De commercie gaat mee, het rapalje zonder betaalmodel eerst. En nu dan dus die met betaalmodel, waar voorheen de klant koning was, maar nu toch eerder melkkoe. Gerelateerd is de druk om zoveel mogelijk te pinnen--daar hangt ook heel je identiteit aan, die geef je dus over, regels die zeggen dat de ander daar niet zomaar aan mag komen niettegenstaande.

Volg de foon, integreer dat, en even later heb je een compleet profiel waarmee alles van schoenmaat tot zelfmedicatiegewoontes aan telefoonnummer en paspoortfoto gehangen kan worden. De techniek is er al, zeker met open source basisstations die je bijvoorbeeld alleen maar neerzet om te luisteren. Je kan dus inderdaad best naar bluetooth, wifi, 2G en 3G tegelijk kijken en die beelden combineren, dan weet je welke bluetooth bij welke telefoon en zelfs welke sim hoort. Hang een RFID-lezer bij de deur en je kan wellicht nog zien welke jas er bij de telefoon hoort. En allemaal zijn het unieke nummers. De truuk is in al die data vergaren en niet teveel fouten maken in het aanelkaarknopen van de losse eindjes.

Overigens was er al in de 80er jaren een vrachtwagenchauffeur die vergelijkbare truken uithaalde (databestandjes opkopen en uitwisselen met contacten bij de bedrijven waar hij regelmatig kwam) en daar na een tijdje een enorme database aan overhield. Die dus toen al heel veel geld waard was. De techniek is ondertussen alleen maar beter geworden.
06-08-2013, 15:05 door Anoniem
Veel Jumbo's hebben digitale zelfscanners. Die staan via een draadloze verbinding continue in contact met een server in het filiaal. Heel lastig is het dus niet om een klant te volgen, die braaf zijn artikelen scant met de scanner en daarna afrekent. Alleen al aan de scanvolgorde kan je een traject door de winkel volgen, laat staan als je daar nog gegevens van hotspots etc bij gaat betrekken.

Mijn punt: het hoeft niet per se iets elektronisch van de consument te zijn dat je volgt: het kan zomaar aangereikt worden door Jumbo.
06-08-2013, 17:00 door Anoniem
Gewoon je telefoon uitzetten wanneer je gaat bootschappen doen het aller beste.
Als je buiten staat,en klaar bent hem weer aan zetten.
Makkelijk toch?.
Waarom wil iedereen iedereen volgen?.
Het lijkt de stasi in de DDR wel,vroeger.
Alleen de stasi pakte je meteen op vroeger als je iets fout deed.
In China precies zo,als zij dat vinden dat je politiek iets verkeerd doet.
Nu nog daar.
Ach ja dat is ook een reden waarom ik geen facebook,twitter en de hele mikmak wil gebruiken.
Ik gebruik enkel mijn telefoon om te bellen,of een smsje te sturen niks meer en minder.
Ik wil gewoon de privacy die er is nog bewaren.
07-08-2013, 09:31 door Anoniem
Oei, Kan Jumbo hiermee dan klant-opstoppingen detecteren en op tijd alle kassa's van personeel voorzien? Wat een naarlingen, het lijkt wel tomtom-traffic, ook zo'n duivelse uitvinding.
Straks krijg ik nog een persoonlijke aanbieding, voor een lekker wijntje omdat ik een soortggelijke wijn ook wel eens koop.
Het is net Google, daar bij de Jumbo.
Gelukkig doet AH dit soort dingen niet, en verkopen ze mijn bonuskaart gegevens, en of ik een of ander botertje koop, niet aan een verzekeraar die checkt of ik wel gezond leef.

Weet je, ik stuur wel een zwerver voor me naar binnen met een boodschappenlijstje.
07-08-2013, 13:35 door Anoniem
Maak u geen illusies. Er zijn reeds meerdere jaren camerabeveiligingspakketten op de markt, die de analyse voor u doen op basis van beeldherkenning.
Supermarkten kunnen hiermee de indeling en inplanting van producten aanpassen, zodat deze meer "in de kijker" staan.
12-08-2013, 12:40 door Anoniem
De NS doet dit al een tijdje op stations. Door voetgangers te volgen kunnen ze bepalen waar bepaalde winkels, informatieborden of prullenbakken moeten komen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.