Supermarktketen Jumbo en boekenketen Polare willen klanten digitaal in de winkels gaan volgen, maar volgens Jaap-Henk Hoepman, senior-onderzoeker digitale veiligheid bij TNO en de Radboud Universiteit in Nijmegen, schendt dit de basale waarden in onze samenleving.
"Steeds meer bedrijven met werkelijk betalende klanten (in de traditionele zin) krijgen kennelijk het gevoel dat ze de boot missen. Dat ze op een potentiële melkkoe zitten, die hoognodig gemolken moet worden", aldus Hoepman.
Hij merkt op dat de burger het langzamerhand normaal vindt dat hij overal in de gaten wordt gehouden, zelfs als dit hem helemaal niets oplevert. "Dit duidt op een roekeloze veronachtzaming van basale waarden in onze samenleving voor economisch gewin op de korte termijn."
Het is nog niet bekend wat voor systeem Jumbo en Polare willen gebruiken. Als het op smartphones wordt gebaseerd kan de Jumbo zijn klanten bij een volgend bezoek terug herkennen. Aan de hand van de unieke codes die gsm, WiFi of Bluetooth uitzenden, kan de supermarkt een uitgebreid profiel van het gedrag in de winkel opstellen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.