image

Bank laat phishing-slachtoffer zweten

dinsdag 3 april 2012, 12:05 door Redactie, 12 reacties

Een vrouw uit Bermuda die 3.000 euro door een phishingmail verloor heeft enige tijd in onzekerheid gezeten of ze het geld van haar bank zou terugkrijgen. De vrouw, die alleen bij haar achternaam genoemd wilde worden, ontving een e-mail waarin haar gevraagd werd haar account te updaten. Ze dacht dat de e-mail van haar bank afkomstig was. "Ik voelde meteen dat het verkeerd zat en wist dat ik een grote fout had gemaakt", aldus Phillips. Toen ze op haar rekening inlogde bleek dat er 3.000 euro naar een rekening in Zuid-Afrika was overgemaakt.

De vrouw vroeg haar bank om hulp. "Toen ik daar kwam haalden ze hun schouders op en vertelden me dat ik het niet had moeten doen en ze me niet konden helpen. Ik voelde me machteloos." De bank wilde de Zuid-Afrikaanse bank benaderen, maar stelde dat het niet verantwoordelijk was voor schade die door internetbankieren plaatsvindt.

Vergoeding
Phillips besloot daarop zelf de Zuid-Afrikaanse ABSA Bank te benaderen. Uiteindelijk kreeg ze de juiste persoon te pakken die vertelde welke informatie ze moest opsturen. Wat betreft haar eigen bank, waar ze al 24 jaar klant is, is ze minder te spreken.

"Ik smeekte en stuurde ze talloze e-mails om te helpen, maar ik hoorde niets van ze. Er werd nooit aangeboden om te zien of de betaling was gedaan en of er een manier was om die te stoppen. Op de talloze e-mails die ik stuurde, kreeg ik geen enkel antwoord van de verschillende mensen die ik in de bank benaderd had, totdat het geld werd teruggestort", zo laat ze tegenover de Royal Gazette weten.

Reacties (12)
03-04-2012, 12:24 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
03-04-2012, 12:44 door Anoniem
Als je een E-mail in naam van je bank krijgt met het verzoek om iets te doen, en de mail ook geen opvallende fouten bevat, kun je het beste telefonisch contact opnemen met je bank om te checken of die mail echt van hun afkomstig is!? Zo'n mail krijg je in de praktijk toch niet zo vaak, dus is het een kleine moeite om eerst even op te bellen...
03-04-2012, 12:50 door Anoniem
Misschien moeten banken een soort verzekering aan gaan bieden hiervoor.
Mensen die van zichzelf weten dat ze digibeet of gewoon heel naief zijn kunnen zo
een verzekering afsluiten.
Van de premie die de bank ontvangt kunnen ze dan mensen schadeloos stellen.
03-04-2012, 12:50 door KwukDuck
Blijft toch lastig voor mensen, verantwoordelijkheid nemen. Het afschuiven op een ander blijft toch het makkelijkste. Mevrouw kan niet goed met haar geld om gaan? Jammer voor haar, misschien leert ze er dan nog iets van.
03-04-2012, 13:05 door Anoniem
Door Peter V: Als dit verhaal waar is, dan is dat ronduit schandalig.

En dat is niet de eerste keer dat een bank raar doet wegens de afhandeling van phishing-slachtoffers.

Persoonlijk vind ik dat banken hier wel degelijk moeilijk over zouden mogen doen.

Ik vind het iets anders dat als ik bij de Albert Hein en daar geskimmed wordt, dit ligt dan buiten mijn macht. (Ik kan namelijk niet weten of er geknoeid is met het apparaat en moet hier op goed vertrouwen maar van uit gaan.)

Maar als ik ZELF op een mail klik en hier ZELF mijn gegevens invul terwijl het nu overal goed bekent is gemaakt dat de bank dit NOOIT zou vragen. Dan snap ik dat de bank niet altijd meteen te hulp schiet. Ik weet ook niet hoeveel van dit soort vragen een gemiddelde bank krijgt op een dag.
03-04-2012, 13:24 door Mysterio
Door KwukDuck: Blijft toch lastig voor mensen, verantwoordelijkheid nemen. Het afschuiven op een ander blijft toch het makkelijkste. Mevrouw kan niet goed met haar geld om gaan? Jammer voor haar, misschien leert ze er dan nog iets van.
Daarom doen de banken en overheid nu aan voorlichting, zodat de verantwoordelijkheid steeds meer bij de klant komt te liggen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. En terecht.
03-04-2012, 14:04 door Anoniem
Gewoon niet geven, eigen schuld..
03-04-2012, 14:04 door Anoniem
Gewoon niet op de link klikken in de mail maar via de url balk de website van de bank intypen en daar verder kijken. of bellen idd.

Maar ik vind ook niet dat je een bank aansprakelijk kan stellen voor een domme actie die je zelf maakt
03-04-2012, 14:39 door Anoniem
Grappig hoe mensen denken dat banken er zijn om hen te helpen. Nee, banken willen graag met je geld gaan gokken en als het misgaat mag iedereen nog tientallen jaren krom liggen om het gelag te betalen.
03-04-2012, 15:37 door RichieB
Banken sturen zelf ook nog steeds nieuwsbrieven met wazige links voor meer informatie. Als (niet-technische) klant kan je echt niet altijd zien of iets echt is of niet. Fraude met internetbankieren is een probleem van de hele sector, en de banken hebben allemaal boter op hun hoofd omdat ze de toegang en het overschrijven niet adequaat beveiligen. De schade zonder meer afschuiven op de klant is dus niet in de haak.
03-04-2012, 19:02 door S-q.
Bovenstaande is de reden waarom ik mijn emailadres uit hun mailinglist heb laten halen.
Ik zag dat de bank in haar mailing zelf zich niet aan haar gedragsvoorwaarden hield.

Gevolg: als ik nu een mail van de bank zou krijgen, weet ik gewoon onmiddelijk dat het fout zit. Ik hoef daarvoor niet te bellen.

Als de bank mij dolgraag iets wil laten weten, wat een paar keer per jaar gebeurd, dan sturen ze mij per post -je weet wel, door iemand met een beetje oranje jasje- een brief.

Dat is mijn drempel tegen phishingmail.
04-04-2012, 11:27 door tweaktubbie
Heel simpel: geen enkele bank stuurt mails met verzoek om in te loggen.
En wat kan de bank betekenen? Als iemand met pistool op je hoofd je laat overmaken naar Zuid-Afrika is het gevolg identiek, je geld is weg. Als ie overgemaakt en weg is, is ie weg - de basis van alle betalingssystemen. Het is geen machtiging die je terug kunt draaien.

Zou je iemand die aanbelt geloven als ie vraagt geld over te maken of in te loggen op mijnbank.nl/vagelink? Precies. Waarom wel in anonieme mails trappen dan?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.