Een vrouw uit Bermuda die 3.000 euro door een phishingmail verloor heeft enige tijd in onzekerheid gezeten of ze het geld van haar bank zou terugkrijgen. De vrouw, die alleen bij haar achternaam genoemd wilde worden, ontving een e-mail waarin haar gevraagd werd haar account te updaten. Ze dacht dat de e-mail van haar bank afkomstig was. "Ik voelde meteen dat het verkeerd zat en wist dat ik een grote fout had gemaakt", aldus Phillips. Toen ze op haar rekening inlogde bleek dat er 3.000 euro naar een rekening in Zuid-Afrika was overgemaakt.
De vrouw vroeg haar bank om hulp. "Toen ik daar kwam haalden ze hun schouders op en vertelden me dat ik het niet had moeten doen en ze me niet konden helpen. Ik voelde me machteloos." De bank wilde de Zuid-Afrikaanse bank benaderen, maar stelde dat het niet verantwoordelijk was voor schade die door internetbankieren plaatsvindt.
Vergoeding
Phillips besloot daarop zelf de Zuid-Afrikaanse ABSA Bank te benaderen. Uiteindelijk kreeg ze de juiste persoon te pakken die vertelde welke informatie ze moest opsturen. Wat betreft haar eigen bank, waar ze al 24 jaar klant is, is ze minder te spreken.
"Ik smeekte en stuurde ze talloze e-mails om te helpen, maar ik hoorde niets van ze. Er werd nooit aangeboden om te zien of de betaling was gedaan en of er een manier was om die te stoppen. Op de talloze e-mails die ik stuurde, kreeg ik geen enkel antwoord van de verschillende mensen die ik in de bank benaderd had, totdat het geld werd teruggestort", zo laat ze tegenover de Royal Gazette weten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.