De oorlog tussen Google Chrome, Mozilla Firefox en Microsoft Internet Explorer is zo goed als voorbij als we de statistieken mogen geloven. De afgelopen maanden was er nauwelijks een verschuiving qua marktaandeel, aldus de cijfers van Net Applications. Microsoft verloor sinds april vorig jaar zo'n vijf procent, terwijl Chrome er ongeveer tien procent bij kreeg. Sinds november vorig jaar blijft het aandeel van de grote drie zo goed als gelijk. Microsoft is nog altijd de nummer één met zo'n 53%, gevolgd door Firefox (22%) en Chrome (19%).
Volgens Adrian Kingsley-Hughes is de browseroorlog dan ook voorbij. "Nieuwe versies van bestaande browsers trekken niet altijd zoveel aandacht." In het geval van Firefox zouden de vele versies die uitkwamen het marktaandeel geen goed hebben gedaan. Daarnaast innoveren browsers ook niet zoveel meer, waardoor er weinig reden voor gebruikers is om een andere browser te proberen.
Overstappen
Internetgebruikers zouden daarnaast "vast" aan hun browser zitten. "Zodra de browser is ingesteld op de manier die de gebruiker wil, en het bevat favorieten en wachtwoorden, is het niet zo eenvoudig om op een andere browser over te stappen", merkt Kingsley-Hughes. Mozilla zou Firefox-gebruikers door middel van add-ons weten te binden en nu zou Google dezelfde truc bij Chrome proberen.
"Het is goed mogelijk dat de browseroorlog voorbij is, voor het moment dan, totdat er een nieuwe browser of innovatie verschijnt om de boel op te schudden."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.