Bijna een kwart van de Android apps op Google Play bevat adware, zo blijkt uit onderzoek van 8.000 apps op de officiële marktplaats van Google. Het onderzoek, dat Security.NL ontving, werd door beveiligingsbedrijf ZScaler uitgevoerd. Het bedrijf scande de apps bij VirusTotal om te zien wat anti-virusbedrijven ervan vonden. Van de 1845 apps waar adware in werd aangetroffen, werd in 854 gevallen door 5 tot 10 anti-virusbedrijven alarm geslagen. Bij 23% van de adware apps sloegen 10 tot 15 anti-virusbedrijven alarm. Adware komt vooral voor bij entertainment apps en 'personalisatie' apps.
Onderzoekers van ZScaler stellen de vraag hoe het kan dat anti-virusbedrijven een groot aantal apps als adware beschouwen, maar dat Google die gewoon toestaat. "Google heeft duidelijk voor een milde aanpak van agressieve advertentiepraktijken gekozen, terwijl Apple juist de tegenovergestelde aanpak hanteert", zo concluderen de onderzoekers.
Google verdient namelijk aan de advertenties die in de apps worden getoond. "Het is in het belang van Google om advertentiebedrijven te vriend te houden", aldus het rapport. Apple zou daarentegen advertentie-inkomsten willen opofferen om gebruikers een betere ervaring te bieden, door te voorkomen dat adverteerders de apparaat-ID's of MAC-adressen kunnen volgen.
Iets wat bij Android wel het geval is. Daarnaast vraagt sommige Android adware ook toegang tot opgeslagen contacten, sms-berichten en locatie. "Hopelijk kunnen Google en anti-virusbedrijven een overeenkomst over adware bereiken, want op dit moment zijn het de eindgebruikers die de dupe zijn", zo concluderen de onderzoekers.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.