Microsoft heeft opnieuw uitgehaald tegen Google wegens het gebruik van privé-informatie om Gmailgebruikers met advertenties te bestoken. De uithaal is onderdeel van een campagne die Microsoft al geruime tijd voert en waarmee het probeert om Gmailgebruikers op Outlook.com te laten overstappen. Eerder hekelde Microsoft al het feit dat Google de inhoud van in Gmail ontvangen e-mails gebruikt om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
Nu maakt Microsoft zich druk om 'Gspam', legitiem uitziende e-mails die in werkelijkheid advertenties zijn. "Google leest al je Gmail, en nu gebruikt het ook jouw privécontent om je met spam te bestoken dat er als legitieme e-mail uitziet", aldus de campagnetekst.
Volgens de softwaregigant zou Google opzettelijk de inboxen van gebruikers met advertenties spammen die er als echte e-mails uitzien. "Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat hun e-mailprovider hen tegen spam beschermt, maar Google doet juist het tegenovergestelde", laat Microsoft weten.
"In plaats van je tegen spam te beschermen, leest Google je privégesprekken en gebruikt het wat het kan vinden om je Gmail inbox met junkmail te bestoken dat er als echte e-mail uitziet." Daarbij wijst Microsoft naar Google's privacybeleid, waar niet in zou staan vermeld dat het de inbox gebruikt om als e-mail vermomde advertenties te tonen.
Uit een door Microsoft gesponsord onderzoek zou blijken dat 90% van de e-mailgebruikers niet wil dat advertenties er als legitieme e-mail uitzien. Daarnaast stelt een zelfde percentage dat de inbox de persoonlijkste plek op het internet hoort te zijn.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.