Een virusscanner op de desktop is inmiddels gemeengoed, maar als het op smartphones of tablets aankomt zijn veel consumenten niet bereid om een anti-virusprogramma te installeren of hiervoor te betalen. Dat meldt marktvorser Gartner. De afnemende verkoop van pc's gecombineerd met de weerstand om beveiligingssoftware voor mobiele platformen te gebruiken, creëert zowel uitdagingen als kansen.
Gartner schat dat ervaren consumenten met kennis van IT-apparatuur vijf of meer apparaten thuis hebben die met het internet verbonden zijn. Consumenten hebben over het algemeen alleen een virusscanner op hun laptops of desktops staan, terwijl tablets, smartphones en spelcomputers die met het internet verbonden zijn niet beschermd worden.
Bring Your Own Device (BYOD) biedt echter de mogelijkheid voor beveiligingsaanbieders om hun virusscanners toch aan de man te brengen. Gartner voorspelt dat in 2015 30% van de selectiecriteria voor consumentenproducten gebaseerd zal zijn op de mogelijkheid om nieuwe mobiele platformen te beveiligen. Anti-virusbedrijven die door de teruglopende pc-markt inkomsten mislopen, kunnen die mogelijk mobiele platformen mogelijk compenseren.
"Het huidige veiligheidsbewustzijn en de impact op gebruikers van mobiele apparaten zal waarschijnlijk veranderen", zegt onderzoeksdirecteur Ruggero Contu. "Gartner verwacht date de aanvallen zich meer op mobiele platformen zullen richten naarmate ze populairder worden."
Dit zou er weer voor kunnen zorgen dat consumenten meer interesse in mobiele beveiligingssoftware krijgen. Het gaat dan voornamelijk om beveiligingssoftware waarmee consumenten meerdere computers en andere apparaten kunnen beveiligen.
Toch zal de markt zoals die nu bestaat veranderen, wat ook impact voor anti-virusbedrijven heeft. "De voorkeur van consumenten voor online anti-virusproducten en de lage uitgaven aan mobiele beveiligingsproducten betekent dat beveiligingsaanbieders alternatieve methoden moeten gebruiken om inkomsten te genereren", merkt de marktvorser op.
Volgens Gartner is het niet verrassend dat de meeste consumenten voor gratis producten kiezen in de vorm van freeware of vooraf geïnstalleerde producten op de laptop of desktop.Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.