Een aantal hacks van slimme meters zou een energiebedrijf in Puerto Rico honderden miljoenen dollars hebben gekost, aldus een waarschuwing van de FBI. Volgens de opsporingsdienst zouden de slimme meters zijn gehackt om een lager energieverbruik aan het energiebedrijf door te geven. Zowel bedrijven als consumenten zouden de gehackte meters gebruiken. De schade zou mogelijk 400 miljoen dollar per jaar bedragen.
"Dit is de eerste melding dat criminelen de slimme meters hebben gehackt en de eerste keer dat de FBI meterfraude onderzoekt", aldus een inlichtingenbulletin van de FBI. Daarin waarschuwt de opsporingsdienst verder dat insiders en individuen met beperkte kennis de meters kunnen hacken. Er zou namelijk niet meer nodig zijn dan via het internet verkrijgbare software en wat goedkope tools.
Insiders
In 2009 vroeg het energiebedrijf uit Puerto Rico de FBI om grootschalige energiediefstal te onderzoeken, dat mogelijk door de eerder uitgerolde slimme meters werd veroorzaakt. In mei 2010 publiceerde de opsporingsdienst de bevindingen, die nu in handen van securityblogger Brian Krebs zijn gekomen.
Volgens vertrouwelijke bronnen zouden voormalige werknemers van de slimme meterfabrikant en werknemers van het energiebedrijf de meters in ruil voor geld aanpassen en anderen opleiden om hetzelfde te doen. Voor 300 tot 1.000 dollar werden de meters van burgers geherprogrammeerd. Bedrijven waren 3.000 dollar voor een "nieuwe" meter kwijt. De naam van het energiebedrijf wordt niet genoemd, maar zeer waarschijnlijk gaat het om de Puerto Rican Electric Power Authority (PREPA).
Magneet
De FBI denkt dat de aanvallers de slimme meters via een optische converter hackten die met een laptop was verbonden. Zo kan de slimme meter met de computer communiceren. Na het opzetten van de verbinding werden de instellingen voor het stroomverbruik aangepast via software die via het internet is te downloaden.
Een andere methode die zou worden toegepast is het plaatsen van een sterke magneet op het apparaat. Daardoor stopt de meter met het meten van het stroomverbruik, maar krijgt de klant nog steeds stroom. De rekening zou door beide methoden 50% tot 75% lager uitvallen. Aangezien de meter wel stroomverbruik blijft doorgeven, lijkt die normaal te functioneren. Uit een kleine test zou blijken dat 10% van alle slimme meters waren aangepast.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.