image

"41% consumenten vindt internetbankieren Russisch roulette"

zaterdag 14 april 2012, 20:59 door Redactie, 15 reacties

41% van de consumenten is ervan overtuigd dat hun online bankrekening vroeger of later door criminelen zal worden gehackt. "Daarmee is het vergelijkbaar met het spelen van Russisch roulette", aldus authenticatie-ontwikkelaar Entersekt, dat duizend mensen ondervroeg. 53% was zelf of kende iemand die slachtoffer van fraude met internetbankieren of online aankopen was geworden.

Verder bleek dat 78% van de consumenten extra beveiligingsmaatregelen toejuicht, terwijl 18% juist minder beveiligingsmaatregelen wil vanwege al het gedoe dat dit met zich meebrengt. Dertig procent van de consumenten blijft gewoon de bank trouw, ook al schiet die qua beveiliging tekort.

Consumenten zijn verdeeld over mobiel bankieren. 48% vindt dit een goed idee, terwijl 36% het niet ziet zitten. Zestien procent moet nog overtuigd worden.

Reacties (15)
14-04-2012, 21:52 door Eerde
WC eend verhaal, de perceptie van mensen schijnt hun namelijk in NL niet te weerhouden om via internet te bankieren en de keren dat het vout gaat zijn;
a. zeldzaam
en
b. bij banken met een kudt systeem !
14-04-2012, 22:57 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
15-04-2012, 00:01 door Nietsnut
authenticatie-ontwikkelaar Entersekt

Toen ben ik gestopt met lezen
15-04-2012, 01:39 door Anoniem
Heb jarenlang op 'Veiligheidszaken' van bank gewerkt. Naast de Carberp en andere Trojans, is het voornamelijk de consument die onvoorzichtig omgaat met internetbankieren. De consument is zo gewend geraakt aan internetbankieren en zaken regelen via internet, dat ze niet meer goed opletten. Ik vind het dus Kul dat 41 procent denkt dat internetbankieren onveilig wordt bevonden door de consument, want dan zou deze 41% wel beter opletten als ze een transactie initiëren of inloggen in hun bankomgeving.
Overigens heb niet vaak meegemaakt dat een voor de bank als legitieme aangemerkte sessie naderhand met veel onderzoek toch niet bleek te kloppen.
15-04-2012, 13:15 door Rolfwil
Nou uit recente nieuwsberichten mag ik opmaken dat je geen nerd hoeft te zijn om geen malware binnen te halen (e.g. het nu.nl verhaal dat met malware was besmet). Ik denk dat het een kat en muisspel blijft. Maar me zorgen maken doe ik nog niet, want tot nu toe wordt de consument altijd schadeloos gesteld. Zou dit niet gebeuren, dan kan de bank z'n zaakje wel opdoeken.
15-04-2012, 13:26 door _Peterr
Volgens mij kun je dat internet er wel aflaten. Bankieren alleen al is Russische roulette.
15-04-2012, 14:21 door Anoniem
Door Anoniem: Heb jarenlang op 'Veiligheidszaken' van bank gewerkt. Naast de Carberp en andere Trojans, is het voornamelijk de consument die onvoorzichtig omgaat met internetbankieren. De consument is zo gewend geraakt aan internetbankieren en zaken regelen via internet, dat ze niet meer goed opletten. Ik vind het dus Kul dat 41 procent denkt dat internetbankieren onveilig wordt bevonden door de consument, want dan zou deze 41% wel beter opletten als ze een transactie initiëren of inloggen in hun bankomgeving.
Overigens heb niet vaak meegemaakt dat een voor de bank als legitieme aangemerkte sessie naderhand met veel onderzoek toch niet bleek te kloppen.

Helaas is het niet meer mogelijk voor een klant om niet te internetbankieren. De bank zelf wil dat de klant dit doet en dwingt het de klant ook op.
Bestaan er nog banken die in alle steden en dorpen een loket hebben waar je als klant ale je geldzaken kunt laten afhandelen? Zelfs de postkantoren zijn aan het verdwijnen.
Zelf heb ik het zo lang mogelijk ontweken, tot ook ik geen keus meer had. Ik val dan ook onder die 41% die het systeem niet vertrouwt.
Er staat trouwens nergens dat die 41% ook zelf problemen heeft ondervonden bij het internetbankieren. Alleen dat ze het niet vertrouwen.
15-04-2012, 14:37 door Anoniem
Kent iemand de oude situatie nog? Betaalkaarten met de post verstuurd, vaak niet goed in de brievenbus gedaan en bij gebruik geauthenticeerd met een voor de lokettist oncontroleerbare handtekening? Zo ben ik wel het slachtoffer geworden, via internetbankieren nog nooit. Ik ken wel mensen die dat wel waren, maar zij hebben allemaal hun geld teruggekregen. En ik weet zeker dat de meeste bankklanten niet bereid zijn de veel hogere kosten en het veel grotere ongemak van meer veiligheid te accepteren. Zou het een idee zijn om de klanten de keus te laten: een gewone rekening tegen lage kosten, en een extra veilige tegen hogere kosten? Ik zou benieuwd zijn naar de uitkomst.
15-04-2012, 16:16 door Anoniem
k geloof dat de beveiliging van een PC goed op orde hebben nog steeds teveel vraagt van de gemiddelde consument. Er zijn zó veel zaken waar je kijk op moet hebben, het is echt niet alleen het klikgedrag van de mensen dat ze in de problemen brengt. Het updaten van software zoals Flash, Adobe Reader en vooral niet te vergeten beveiligingsprobleem nummer 1 Java is misschien nog wel belangrijker dan het hebben van een virusscanner. Betere initiatieven vanuit de beveiligingswereld zoals het initiatief van Surfright om HitManPro.Alert gratis op de markt te brengen zijn goede stappen vooruit. De banken zouden hier eens serieus naar moeten kijken, ipv te praten over het mogelijk invoeren van een eigen risico voor de klant.
16-04-2012, 08:13 door U4iA
Eerde: WC eend verhaal, de perceptie van mensen schijnt hun namelijk in NL niet te weerhouden om via internet te bankieren
Je kan bij sommige banken in Nederland niet zonder internet bankieren als je wilt weten wat er op je rekening staat of een acceptgiro wil overmaken. Andere banken hebben geen kantoren meer in kleinere plaatsen of maken transacties daar zo duur dat je wel gaat internet bankieren. Mensen hebben inmiddels dus helemaal geen keus meer.
16-04-2012, 09:36 door Vergeten
Zoals anoniem 01:39 zegt. 99,99% ligt het toch aan de gebruiker die onvoorzichtig is.

Die nu.nl Trojan maakte gebruik van exploits in oude software, dus weer ligt het hierbij aan de eindgebruiker. Ik gebruik al jaren internetbankieren bij de Rabobank en ja zelfs mobielbankieren om snel saldo te kunnen checken en/of geld van spaarrekening naar betaalrekening te zetten en andersom. Ik controleer vaak zat als alles in orde is.
16-04-2012, 11:53 door Anoniem
@Vergeten Software updates is een industrie probleem, geen gebruiker probleem.

De meest domme gebruiker dan beveiligingsupdates installeren op bijvoorbeeld Ubuntu, maar op Windows, Mac, Android, iPhone, etc. is dat duidelijk nog niet het geval.

Mijn ouders hebben zo nu en dan hulp nodig het gebruik van software, maar beveiligingsupdates installeren op Ubuntu stelt niks voor.
16-04-2012, 21:33 door Anoniem
Internetbankieren? Peins er niet over.
16-04-2012, 21:35 door Witte Olifant
Internetbankieren? Peins er niet over.
17-04-2012, 15:09 door RickDeckardt
*registreert ABNAMRO.ru*
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.