De producent van Philips smart tv’s schendt de privacy van kijkers en overtreedt daarmee de wet, aldus het College bescherming persoonsgegevens (CBP). Het gaat om TP Vision, dat de enige Nederlandse producent van smart tv’s is en zich bezighoudt met het design, de productie, de distributie, marketing en verkoop van deze smart tv's.
Een smart tv is een televisie met internetfunctionaliteiten. TP Vision verzamelt en bewaart gegevens over het online kijkgedrag, gebruik van apps en websitebezoek van gebruikers van smart tv’s. Sinds 2009 zouden er in Nederland 1 tot 1,2 miljoen Philips smart tv's zijn verkocht.
Volgns het CBP kunnen de verzamelde gegevens een indringend beeld geven van iemands gedrag en belangstelling. TP Vision gebruikt de verzamelde persoonsgegevens om persoonlijke kijkaanbiedingen te doen en wil deze gegevens gaan gebruiken om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
Door het gebrek aan heldere informatie zijn gebruikers zich hier veelal niet van bewust. Tv-kijkers worden hierdoor bovendien niet in staat gesteld om rechtsgeldige toestemming te geven voor de verwerking van hun persoonsgegevens, laat het CBP weten. TP Vision handelt zowel door het gebrek aan transparantie als door het ontbreken van rechtsgeldige toestemming in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).
"De meeste mensen weten niet eens dat hun smart tv als het ware terugkijkt en alles over hun kijkgedrag verzamelt. Smart tv's bieden fantastische nieuwe mogelijkheden, maar je moet de tv-kijkers wel vertellen dat die diensten gepaard gaan met een grootschalige verwerking van gegevens over hun privésfeer", aldus Wilbert Tomesen, collegelid van het CBP.
TP Vision heeft het CBP na sluiting van het onderzoek laten weten de overtredingen deels te hebben beëindigd, dan wel te zullen beëindigen. Als het CBP constateert dat TP Vision de overtredingen niet allemaal heeft beëindigd, zal het CBP handhavend optreden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.