Google heeft afgelopen vrijdag het beleid voor applicatieontwikkelaars aangepast om een einde aan alle vervelende en hinderlijke advertenties op het Androidplatform te maken. Voorheen probeerden sommige adverteerders op allerlei manieren om advertenties te tonen, bijvoorbeeld in de notificatiebalk of via snelkoppelingen op het startscherm.
Niet alleen was dit hinderlijk voor de eindgebruiker, de apps moesten vanwege deze advertenties om meer permissies vragen dan de app zelf nodig had. Veel ontwikkelaars voegen aan hun app een advertentie API of library toe om zo inkomsten te kunnen genereren.
Nu heeft Google besloten dat het genoeg is geweest. In de nieuwe richtlijnen staat duidelijk dat apps en hun advertenties vanwege advertentiedoeleinden geen snelkoppelingen meer op het startscherm mogen plaatsen en geen browser bookmarks of icoontjes mogen toevoegen.
Verder is het ook voor advertenties en apps niet meer toegestaan om advertenties via notificaties te tonen, tenzij de notificatie afkomstig is van een integrale feature die de app biedt, zoals een ticket app die speciale aanbiedingen laat zien of een spelletje dat in-game aanbiedingen toont.
Experts zijn blij met de aanpassing van het beleid, omdat opdringerige advertenties voor veel gebruikers al lange tijd een doorn in het ogen waren. "Androidmalware krijgt alle aandacht en terecht, maar adware is de voornaamste plaag in de Play Store", zegt Armando Orozco van Malwarebytes.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.