Sinds gisteren hebben internetproviders en telecombedrijven in de Europese Unie 24 uur de tijd om de autoriteiten na ontdekking van een datalek in te lichten. De meldplicht voor datalekken is namelijk van kracht geworden. Telecomaanbieders en internetproviders beschikken volgens de Europese Commissie over veel klantgegevens, zoals naam, adres en rekeninggegevens, alsmede informatie over telefoongesprekken en bezochte websites.
In het geval van een datalek moeten bedrijven dit nu binnen 24 uur bij de autoriteiten melden om de impact te beperken. In het geval volledige openbaring van het incident niet mogelijk is, moet er in de eerste 24 uur "initiële informatie" worden gegeven, waarna de rest binnen drie dagen moet volgen.
Getroffen bedrijven moeten tevens bekendmaken om welke informatie het gaat en wat voor maatregelen er zijn of zullen worden genomen. Om te bepalen of abonnees moeten worden gewaarschuwd is het nodig dat de bedrijven goed naar de gecompromitteerde gegevens kijken, zoals surfgeschiedenis, locatiegegevens en financiële informatie.
"Consumenten moeten weten wanneer hun persoonlijke gegevens zijn gecompromitteerd, zodat ze indien nodig maatregelen kunnen nemen, en bedrijven hebben duidelijkheid nodig. Deze nieuwe praktische maatregelen bieden dat gelijke speelveld", zo stelt Neelie Kroes, vicevoorzitter van de Europese Commissie voor de Digitale agenda.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.