In het tweede kwartaal van dit jaar zijn er voor het eerst in Afrika en het Midden-Oosten meer tablets dan laptops verkocht, wat met name aan de populariteit van Android te danken is. Uit cijfers van marktvorser IDC blijkt dat er 2,79 miljoen tablets werd geleverd, een stijging van 208% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
De voornaamste reden voor de gigantische groei was volgens IDC het Androidplatform. Op twee miljoen van de 2,79 miljoen verscheepte tablets was het mobiele besturingssysteem van Google geïnstalleerd. De uitrol van Windows verliep daarentegen vrij traag, wat voornamelijk werd veroorzaakt doordat leveranciers zich op tablets besloten te richten om zo meer marktaandeel te veroveren.
"De lancering van de iPad mini kon niet voorkomen dat iOS in hoog tempo marktaandeel aan Android-apparaten moest afstaan, waarbij prijs een belangrijke rol speelt bij de keuze van consumenten voor tablets", aldus analist Victoria Mendes. Door een teruglopende vraag naar pc's zouden verschillende multinationale pc-fabrikanten inmiddels hun aandacht naar hun tabletproducten hebben verlegd, wat ook het momentum van tablets in de regio versterkte.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.