image

"Facebook doet aan digitale mensenhandel"

woensdag 4 september 2013, 13:47 door Redactie, 14 reacties

Facebook is de eerste mensenhandelaar van de 21ste eeuw, zo beweert de voormalig CEO van Microsoft België, die zijn eigen Facebookprofiel op 1 september heeft opgeheven. Bruno Segers is het beu dat de sociale netwerksite steeds verder gaat in het schenden van de privacy.

"Vanaf nu overwegen ze immers ook het digitaliseren van alle foto’s. Om hun gebruikers nog beter en nog sneller te bedienen, klinkt het. Vergeet het. Om nog beter en nog sneller hun adverteerders te kunnen bedienen. En te cashen", aldus Segers op zijn eigen blog.

Asociale media

De voormalig CEO van Microsoft België is tegenwoordig als IT-ondernemer werkzaam. Hij stelt dat sociale media elke dag een beetje meer "asociale media" worden. "Ze bieden een gratis dienst aan terwijl hun "product" eigenlijk niets meer en niets minder dan hun "gebruiker" is. Elke dag digitaliseren ze onszelf en ons gedrag een beetje meer, een beetje beter en vooral een beetje sneller."

Volgens Segers verdampt de échte wereld als het ware in 'the cloud' waar een beperkte club wereldwijde monopolisten met deze "digitale mensenhandel" slijkwinsten maakt. "Sociale media dienst Facebook is definitief een asociaal medium geworden. Facebook komt uit de kast als de eerste mensenhandelaar van de 21ste eeuw. Tijd voor een beetje meer respect voor mens en medemens."

Reacties (14)
04-09-2013, 13:51 door Anoniem
Slaat de spijker op de kop. Mooie kreet, Asocial media
04-09-2013, 14:04 door Mysterio
Yep, de gebruikers zijn het product dus wordt er gehandeld in mensen. Wel bizar dat een digitaal profiel van een simpele ziel blijkbaar geld waard is.
04-09-2013, 14:07 door Anoniem
Dit kun je als ouder niet zomaar laten lopen. Materiele en immateriele schade zullen op de ouders worden verhaalt. Het is best lastig om een 11-jarige ethiek bij te brengen en daar ook naar te laten handelen. Zeker met "vriendjes" die in de verkeerde richting pushen.

Frans
04-09-2013, 14:27 door Anoniem
Wat velen niet snappen is dat de gebruiker idd het product is en zeker niet de klant. Dat zijn de adverteerders en de marketingbedrijven die het product ( ja, jij dus Facebook gebruiker) kopen. Een soort van digitale prostitutie dus waarbij de 'hoer' wordt 'beloond' met een 'betere' online ervaring. Tja, social media hoef je niet te gebruiken en je hoeft je ook niet te laten misbruiken, dat is allemaal een keuze.
04-09-2013, 15:43 door Anoniem
Daarom heb ik al tijden het volgende onderschrift.

---Remember: When the product is free, you are the product…---
04-09-2013, 15:52 door johanw
Ik bezoek Facebook dus ook alleen met adblocker aan, zet er geen foto's op waar mijn gezicht op staat en geef ze zeker mn telefoonnummer niet (waar ze steeds om zeuren).
04-09-2013, 16:25 door Anoniem
Eindelijk wordt er gewrikt aan het onaantastbare monopolie van Facebook/Google (plus NSA). Het werd tijd dat men eens zijn blik zou afwenden van al die keigave telefoontjes met die mooie plakplaatjes erop - en zou gaan nadenken over wat er eigenlijk gaande is. En dat is dat er een monopolie ontstaat op de interpretatie van de Big Data. We hebben al kunnen vernemen dat men er bij Facebook en Google van overtuigd is dat men ieders gedrag beter kan voorspellen dan de persoon zelf. Koppel dit aan het interpretatiemonopolie van F & G (niemand krijgt iets te zien van de gebruikte methoden) en de roep om preventie, en de rapen zijn gaar. Mensen kunnen worden opgepakt niet voor wat ze gedaan hebben, maar voor wat F & G denken dat ze gaan doen. Verweer is niet mogelijk, want inzicht in F & G's methoden krijgen we immers niet. En denk niet dat de politie de begeerte kan weerstaan om ook mee te graaien in de Big Data. Nee, we gaan hier nog buitengewoon veel last van krijgen. En roep niet: ik heb niks te verbergen - want dat maak jij straks niet meer uit, dat maken F & G uit: Big Data, geavanceerde analyse, foutenmarge tegen nul - zeggen ze.
04-09-2013, 16:25 door steve sh1t - Bijgewerkt: 04-09-2013, 16:38
LinkedIn is net zo erg, zo niet erger.

Waarom zou je eigenlijk op LinkedIn gaan staan als je een baan hebt?
Je gaat toch ook niet op een dating-site staan terwijl je al een partner hebt?!?
04-09-2013, 16:27 door Anoniem
Door johanw: Ik bezoek Facebook dus ook alleen met adblocker aan, zet er geen foto's op waar mijn gezicht op staat en geef ze zeker mn telefoonnummer niet (waar ze steeds om zeuren).

Ehh, een AdBlocker op Facebook gebruiken is fijn voor de rust op je beeldscherm, maar het is niet alsof daarmee tracking voorkomt. Daarnaast is je tel.nr niet zo heel spannend, door je netwerk en mogelijk tagging op andere foto's weten ze allang meer van je dan je wil. Enige oplossing is gewoon geen Facebook account.
04-09-2013, 16:31 door Anoniem
Digitaliseren van digitale foto's. No shit, Sherlock!
04-09-2013, 16:43 door Anoniem
Voormalig CEO van Microsoft. Microsoft lag als een van de erste met de NSA in bed. Een gevalletje de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, dus.
05-09-2013, 09:30 door Anoniem
Dat een klant handelswaar is, is niet zo vreemd. Wanneer een bedrijf wordt overgenomen wordt er meestal betaald voor het klantenbestand en de goodwill. Niet voor het bedrijf, maar de klant is het belangrijkste goed. Waarom zou dat bij Facebook dan anders zijn?
05-09-2013, 12:15 door Anoniem
De ellende is dat er ook misbruik van gemaakt kan worden als je geen account hebt. Een profiel aan maken op de naam van deze CEO is zo gebeurd. Eens zien welke mensen er contact zoeken, en welke informatie ze los willen laten via facebook, (of de andere media die je via facebook aan deze mensen beschikbaar stelt).

Het is dus kiezen tussen kwaden...
05-09-2013, 12:55 door mvh69 - Bijgewerkt: 05-09-2013, 12:57
Vanaf nu overwegen ze immers ook het digitaliseren van alle foto’s
Misschien zie ik iets over het hoofd , maar ik dacht toch echt dat alles wat op een computer stond al digitaal was ?
Hoe digitaliseerd facebook dan een al reeds digitale foto ?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.