Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

[Verwijderd]

04-09-2013, 20:02 door [Account Verwijderd], 17 reacties
[Verwijderd]
Reacties (17)
04-09-2013, 20:08 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
04-09-2013, 20:09 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
04-09-2013, 20:11 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
04-09-2013, 20:44 door golem
Misschien google safesearch uitzetten ?

https://support.google.com/websearch/answer/186669?hl=en
04-09-2013, 22:02 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
05-09-2013, 09:20 door Anoniem
Je kunt proberen pre-fetching uit te zetten, een AdBlocker / Ghostery installeren (meeste redirects zijn reclame) en automatisch de geschiedenis wissen bij het afsluiten van de browser.

Kaspersky Safe Browsing (oid) kan hier ook mee te maken hebben, deze opent namelijk automatisch (ongemerkt) alle links die te vinden zijn op de pagina die je bezoekt, of zelfs in je zoekresultaten verschijnt.

Ik laat nooit 3rd party cookies toe, tenzij ze nodig zijn voor de functionaliteit van een site, en daar gebruik ik NotScript voor.

Tot slot is het belangrijkste advies om een andere zoekmachine te gebruiken dan Google...
05-09-2013, 10:44 door choi - Bijgewerkt: 05-09-2013, 10:45
Door astip: safesearch staat (en stond) uit.

'https://www.google.nl/search?safe=active' in de url betekend dat safe search wel degelijk aan staat. Welke browser gebruik je eigenlijk? Heb je extensies die misschien bepaalde instellingen forceren en die mogelijk met elkaar conflicteren? Deactiveer alle extensies of gebruik een andere browser om te kijken of het probleem zich ook dan voor doen.

Kaspersky scant het internetverkeer (ook SSL als de optie is aangevinkt) dus wellicht kunnen daar ook problemen door ontstaan, maar daar kom je pas achter door systematisch te trouble shooten met de instellingen van Kaspersky of deze helemaal te verwijderen.

Kijk ook of het gebruik van https://encrypted.google.com/ (i.p.v de .nl site) iets uitmaakt.
05-09-2013, 19:43 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
05-09-2013, 19:44 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
05-09-2013, 21:30 door Spiff has left the building
Door astip:
Uiteindelijk Chrome verwijderd en Firefox geïnstalleerd en Kasperky verwijderd en Eset opnieuw geïnstalleerd.
De problemen met de omleidingen lijken nu voorbij.
Je hebt daarmee wel meerdere factoren tegelijk veranderd.
Daardoor kun je nu jammer genoeg niet met zekerheid bepalen wat de factor was die het eerder beschreven gedrag veroorzaakte.
(En daarbij, Kasperky vervangen door ESET lijkt me best jammer, gezien het feit dat ESET tegenwoordig lang niet zo goed presteert in de diverse tests als dat Kasperky doet.)
05-09-2013, 21:41 door choi - Bijgewerkt: 05-09-2013, 21:47
Door astip: Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb allerlei adviezen geprobeerd maar niets hielp. Uiteindelijk Chrome verwijderd en Firefox geïnstalleerd en Kasperky verwijderd en Eset opnieuw geinstaleerd. De problemen met de omleidingen lijken nu voorbij.

Wel heb ik nu opeens last van een ander probleem: als ik op een link klik in een programma, bijvoorbeeld op "zoek naar updates" in ccleaner en op "help" in Eset dan gebeurt er niets. Er wordt wel een handje zichtbaar als ik op de link ga staan maar klikken heeft vervolgens geen effect.

Dit gedrag gebeurt opeens in verschillende programma's. Iemand hier ervaring mee en zou het nog iets met het eerdere probleem te maken kunnen hebben?

Moeilijk te zeggen of de problemen gerelateerd zijn. Probeer de firewall en HIPS-functies (het gedeelte dat het gedrag van systeemonderdelen en applicaties monitort) van ESET uit te zetten, of beter nog zet ESET helemaal uit en kijk of dat effect heeft.

Probeer ter controle deze url's aan te klikken om te kijken of bepaalde url's (naar beveiligings-software) worden geblokkeerd (ik meen nl. dat de updateknop van CC en helpknop van ESET naar webpagina;s leiden). Je hoeft niks daadwerkelijk te downloaden maar alleen te controleren of de downloadlocatie geopend wordt:
http://buy-download.norton.com/downloads/2013/20.4/N360/US/N360-TW-20-4-0-EN.exe
http://free.avg.com/eu-en/download-file-dm-triisc

Draai een scan met Malwarebytes en laat die gedurende de trial-periode gewoon naast je AV draaien.
let op: download start direct!
http://www.majorgeeks.com/mg/getmirror/malwarebytes_anti_malware,1.html
Als de download van MBAM (door malware) wordt geblokkeerd probeer deze link:
http://malwarebytes.org/mbam-download-exe-random.php

Kijk ook of er vreemde vermeldingen in je HOSTS file staan. Tenzij je zelf aanpassingen hebt aangebracht dient de HOSTS file leeg te zijn (geen url's). De locatie is C:\Windows\System32\drivers\etc (openen met kladblok).
06-09-2013, 19:53 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
06-09-2013, 19:58 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 06-09-2013, 20:01
[Verwijderd]
07-09-2013, 01:06 door Anoniem
Door astip:Waarom opent ccleaner de link naar hun update pagina niet gewoon in mijn standaardbrowser firefox?
Applicaties en browsers gebruiken standaard de internet (proxy) settings van IE en daarom kun je de basisversie van IE ook niet verwijderen.

Maar ik zou me toch echt even afvragen waarom de internet-settings van IE zijn aangepast. Paar extra scanners erover kan geen kwaad.
07-09-2013, 12:50 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-09-2013, 14:58 door choi - Bijgewerkt: 07-09-2013, 14:59
Kon je gewoon surfen met IE 10? Uit je relaas is nl. niet duidelijk of het probleem zich ook voordoet bij het starten van executables (applicaties) of alleen bij het openen van programmaonderdelen die naar een internetlocatie leiden. In het laatste geval kunnen de beveiligingsinstellingen (onder Internet-Opties) corrupt zijn geraakt.

Je had eerst IE10 kunnen resetten alvorens deze te verwijderen, mogelijk had dat het probleem opgelost. Je kan IE10 weer installeren en als het probleem zich weer voordoet kan je deze resetten. let op, resetten zet de defaultinstellingen weer terug en als je voor het verwijderen van persoonlijke data kiest verlies je ook andere data z.a 'browsing history, search providers, Accelerators, home pages, Tracking Protection, and ActiveX Filtering data'.
http://support.microsoft.com/kb/923737

Wat betreft je standaardbrowser: je kan binnen Firefox aangeven dat deze als standaard moet worden gebruikt. Werkt dit niet loop de zgn. file associations (ik weet even niet meer hoe dit in het Nederlands heet) door en pas deze evt. aan:
http://www.thewindowsclub.com/change-file-associations-windows
07-09-2013, 15:54 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.