Besmette computers die onderdeel van een botnet zijn en worden gebruikt voor genereren van verkeer naar advertenties kunnen adverteerders dit jaar 7 miljard euro kosten. Adverteerders betalen voor clicks op advertenties of het aantal keren dat een advertentie getoond wordt, beter bekend als impressies.
In het geval van kwaadaardig verkeer zijn het cybercriminelen die deze clicks of impressies genereren en er met een deel van de inkomsten vandoor gaan. Een adverteerder kan daardoor denken dat zijn advertentiecampagne een succes is, terwijl niemand zijn advertenties heeft gezien of erop heeft geclickt.
Solve Media ontdekte dat in het tweede kwartaal van dit jaar 46% van de advertentie-impressies van verdacht verkeer afkomstig was. Het gaat dan om impressies op de desktop. Ten opzichte van het eerste kwartaal was er een stijging van drie procent zichtbaar. Als het om verkeer naar mobiele advertenties gaat, werd in het tweede kwartaal 35% als verdacht beschouwd.
Uit het onderzoek komt naar voren dat slechts zo'n 30% van het advertentieverkeer op de desktop zeker van mensen afkomstig is. Besmette computers zouden achter 24% tot 29% van het verkeer zitten, terwijl 43% tot 46% van het advertentieverkeer het stempel verdacht krijgt. Met name in China werd veel verdachte activiteit (92%) waargenomen, gevolgd door Venezuela (80%) en Oekraïne (77%).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.