Je kunt het Capgemini rapport hier downloaden:
http://www.nl.capgemini.com/expertise/publicaties/trends-in-cloud-computing/?ftcnt=10110 (registratie is verplicht).
Een stukje uit het rapport:
Door Capgemini: Ontwikkelingen Cloudcomputing
Cloudcomputing oftewel het op een slimme manier gebruik maken van de mogelijkheden die het internet biedt, maakt een stormachtige ontwikkeling door.
Ah, een definitie!
Verderop:
Iemand die werkloos raakt, wil via Google search op zijn iPad zich à la minute kunnen inschrijven bij het UVW, een uitkering aanvragen en via onder meer social media zijn cv neerleggen bij alle bedrijven waar het profiel gewenst is.
Zo. Werkloosheidsprobleem opgelost door cloud en sociale media!
Nog verder:
De opkomst van de sociale media
Sociale media definiëren wij als die voorzieningen die menselijke interactie in een virtuele wereld mogelijk maken. Onder deze brede definitie vallen hoogwaardige internetapplicaties, mash-upapplicaties, sociale netwerk- en samenwerkingstools, maar ook smartphonetoepassingen. Mensen spenderen steeds meer tijd online om te communiceren met vrienden, om meningen te geven en om diensten of goederen aan te schaffen. De invloed van Google, YouTube, van sociale netwerken zoals Facebook, Hyves en LinkedIn en van collaboratiemedia als Twitter, Yammer en Chatter op de maatschappij is duidelijk.
Oh? Iets vergelijkbaars riep men een aantal jaren geleden ook over Second Life (wat was dat ook alweer). En eerder van tokkelen met je bakkie...
De invloed op bedrijfsvoering en overheidsdiensten staat echter pas in de kinderschoenen. Toch sluipt het gebruik van de cloudoplossingen relatief onopgemerkt de overheid binnen. De overheidsdienstverlening zal veel baat hebben bij het omarmen van open en creatieve cloudcomputingmogelijkheden. Bijvoorbeeld DigiD integreren met Facebook, waardoor burgers zich op een veilige wijze via een klik kunnen identificeren, en vervolgens communiceren met overheidsdiensten.
Ik snap niet wat ze hier bedoelen (er wordt verder niets toegelicht, het woord DigiD komt verder niet voor in het rapport).
M'n eerste gevoel (na lezing van de brief van Spies) was dat gesuggereerd wordt dat gebruikers DigiD zouden kunnen gebruiken om bij Facebook aan te melden. Prima wat mij betreft, dat betekent dat Facebook de DigiD dienst als betrouwbare identity provider zou moeten zien. Kan dus in de plaats van bijv. OpenID.
Maar na lezing van het rapport lijkt wel degelijk te worden gesuggereerd dat de overheid
Facebook als identity provider zou moeten vertrouwen op het moment dat een gebruiker vanuit een Facebook account die overheid benadert...
In het rapport komen de volgende woorden trouwens voor: Sociale media: 14x; Facebook: 5x; Twitter: 5x; Google: 3x; YouTube: 2x; Yammer: 2x; LinkedIn: 2x; Dropbox: 1x; Chatter: 1x; Hyves: 1x. Kortom, het rapport lijkt vooral een reclamepraatje voor sociale media (vooral die aan de andere kant van de oceaan).
Mijn mening: sociale media zijn, net als de term "Cloud computing", een
HYPE. Over 5 jaar is er een andere (misschien gaan we allemaal wel weer knikkeren). Hou het zakelijk en simpel, en vooral, hou de regie. En dat betekent in elk geval dat je niet bergen privacy-gevoelige gegevens lukraak ergens ter wereld in de "cloud" kunt flikkeren en maar hopen dat ze niet in verkeerde handen vallen en beschikbaar zijn als je ze nodig hebt. Consolideren in rekencentra is prima, maar overdrijf het niet: maak de juiste afweging na alle voor- en nadelen goed in kaart te hebben gebracht.