Het gebruik van AdBlock en andere plug-ins om advertenties te blokkeren zal de komende jaren explosief groeien, waarbij in 2018 maar liefst 30% van de internetgebruikers geen advertenties meer ziet. Dat voorspelt PageFair op basis van onderzoek op 220 websites.
Gemiddeld werd op deze websites 22,7% van de advertenties geblokkeerd, hoewel dit bij sommige sites 65% was. Met name games en techwebsites hebben met veel geblokkeerde advertenties te maken. Firefoxgebruikers zijn met 36,7% de fanatiekste gebruikers van Adblockers, gevolgd door Chrome (30,4)%) en Opera (20%).
Gebruikers van Internet Explorer maken nauwelijks gebruik van Adblockers. Volgens PageFair beschikken open source browsers over eenvoudig te verkrijgen extensies die zelfs door niet-technische gebruikers te installeren zijn. Dit zou het grote verschil met IE verklaren, waar de installatie van extensies lastiger is, aldus de onderzoekers.
Gebaseerd op de groei van de verschillende browsers en het percentage van gebruikers dat Adblockers heeft geïnstalleerd, voorspelt PageFair dat in 2018 30% van alle browsers over Adblocking beschikt. Er werd ook gekeken naar de impact voor websites. Bij 38 van de 220 websites waar PageFair voldoende informatie van had, bleek dat het gebruik van Adblocking elke maand met 3% groeide ten opzichte van de maand ervoor.
Dit komt neer op een groei van 43% op jaarbasis. Doorgerekend over de komende 5 jaar zou dit beteken dat 100% van alle advertenties op deze websites wordt geblokkeerd. Aangezien advertenties voor veel websites onmisbaar zijn, adviseert PageFair aan uitgevers om bezoekers te respecteren en te onderwijzen over het belang van advertenties en ervoor te zorgen dat er alleen relevante en geen opdringerige advertenties worden getoond.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.