image

Mozilla: Apple geen veroordeelde monopolist

zondag 13 mei 2012, 08:31 door Redactie, 13 reacties

Mozilla haalde deze week hard uit naar Microsoft, omdat het andere browsers op Windows RT zou weigeren, maar Apple bleef tijdens de discussie buiten vuur. Mozilla kan op Apple's mobiele besturingssysteem iOS ook geen browser ontwikkelen, omdat Apple net als Microsoft de benodigde software hiervoor niet beschikbaar stelt. "Apple is geen veroordeelde monopolist die juridisch verplicht is om toegang tot browser-gerelateerde API's te geven, zoals dat bij Microsoft wel het geval is", laat Mozilla-topman Asa Dotzler op zijn eigen blog weten.

Sinds de uithaal van Mozilla, die de steun van Google kreeg, is er ook kritiek op het handelen van de browserontwikkelaar gekomen. Het zou Apple namelijk niet aanpakken, daarnaast zou Microsoft op het ARM-platform nog geen monopolist zijn. "Microsoft heeft toezeggingen gedaan dat het IE niet op Windows zou voortrekken. Dat zijn juridisch bindende afspraken en ze zeggen niets over de hardware en formfactor waar Windows op draait", aldus Dotzler.

Ondersteuning
Hij krijgt bijval van IT-journalist Kshitij Sobti. Die stelt dat in tegenstelling tot iOS, Windows niet beperkt is tot de hardware van een enkele fabrikant. Daarnaast is Windows op ARM gewoon Windows 8 dat op een ARM-chipset draait. "In tegenstelling tot iOS en OSX, die radicaal verschillen, zijn Windows 8 en Windows 8 voor ARM geen verschillende besturingssystemen, sterker nog, ze kunnen dezelfde Metro apps draaien", stelt Sobti.

Daarnaast zou er slechts één versie van Windows voor ARM zijn. Op het ARM-platform geeft Microsoft de eigen browser, Internet Explorer 10, veel meer mogelijkheden dan andere browsers krijgen. Verder ondersteunt het platform slechts één browser. Gebruikers zullen daardoor nooit voor een veel slechter presterende alternatieve browser kiezen, voorspelt Sobti.

Reacties (13)
13-05-2012, 12:42 door Anoniem
Hypocriet.... Mozilla is een zwaar verouderde browser. Iedereen gebruikt tegenwoordig Chrome. Nu ze hun marktaandeel zien dalen gaan ze ineens huilie huilie doen....
13-05-2012, 12:50 door Anoniem
Is hier niet gewoon het correcte antwoord van Mozilla: "Inderdaad, voor Apple geld precies hetzelfde als voor Microsoft in dit geval".
13-05-2012, 14:44 door grizzler
Windows 8 en Windows 8 voor ARM geen verschillende besturingssystemen? Als je zo'n uitspraak doet heb je niet veel kaas gegeten van processorarchitectuur. Ik weet niet wat voor vertaalslag er precies moet worden gemaakt om Metro apps voor het ene platform op het andere te kunnen laten draaien (zit daar misschien sowieso standaard een laag tussen? ik heb geen verstand van Metro apps), maar ARM en x86 zijn zo fundamenteel verschillend, dat je een standaardapplicatie voor de een gegarandeerd niet aan de gang krijgt op de ander.
13-05-2012, 15:19 door Anoniem
Door Anoniem: Hypocriet.... Mozilla is een zwaar verouderde browser. Iedereen gebruikt tegenwoordig Chrome. Nu ze hun marktaandeel zien dalen gaan ze ineens huilie huilie doen....

Te kort door de bocht. Niet iedereen hoor. Wel eens van Opera gehoord, prefereer ik boven dat gammele Firefox en privacyschender Google Chrome.
13-05-2012, 18:19 door P5ycH0
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hypocriet.... Mozilla is een zwaar verouderde browser. Iedereen gebruikt tegenwoordig Chrome. Nu ze hun marktaandeel zien dalen gaan ze ineens huilie huilie doen....

Te kort door de bocht. Niet iedereen hoor. Wel eens van Opera gehoord, prefereer ik boven dat gammele Firefox en privacyschender Google Chrome.

X1000
Mensen die chrome gebruiken en op Security.nl reageren: ROFLMAO
13-05-2012, 20:20 door Anoniem
Mozilla kan op Apple's mobiele besturingssysteem iOS ook geen browser ontwikkelen, omdat Apple net als Microsoft de benodigde software hiervoor niet beschikbaar stelt.

Wat een onzin Opera, Dolphin en anderen hebben ook een iOS variant in de Appstore.
13-05-2012, 21:02 door svenvandewege
Zeg vooral niets negatiefs hier over Mozilla, Firefox of een combinatie daarvan. Je krijgt geheid minpunten door de mozilla fanclub hier. Die openshit browser, wat een troep.
14-05-2012, 08:03 door Anoniem
Door grizzler: Windows 8 en Windows 8 voor ARM geen verschillende besturingssystemen? Als je zo'n uitspraak doet heb je niet veel kaas gegeten van processorarchitectuur. Ik weet niet wat voor vertaalslag er precies moet worden gemaakt om Metro apps voor het ene platform op het andere te kunnen laten draaien (zit daar misschien sowieso standaard een laag tussen? ik heb geen verstand van Metro apps), maar ARM en x86 zijn zo fundamenteel verschillend, dat je een standaardapplicatie voor de een gegarandeerd niet aan de gang krijgt op de ander.

Ze bedoelen net dat windows 8 en windows 8 on ARM er identiek hetzelfde uitziet op de 2 architecturen en dat de winrt apps zonder probleem op beide zullen draaien, als eender wie maw een winrt versie maakt zal die zonder problemen op alle versies van windows 8 lopen.

En dat je je eigen software ontwikkelaars net de voorkeur geeft wat betreft de mogelijkheden aanbieden vind ik eigenlijk maar normaal,
14-05-2012, 08:31 door Anoniem
Ik heb jaren FFgebruikt maar tegenwoordig is dat maar een logge browser die meer resources gebrukt dan Windows 8 tesamen!!
14-05-2012, 09:19 door Anoniem
Oke, Maar Windows 8, en Windows (8?)RT zijn toch 2 verschillende besturings systemen....

En daarbij heeft Microsoft geen Monepoly op ARM, en mogen ze dit in feite dus doen. Aangezien ze geen menepoly hebben op x86-64 mogen ze dit daar niet doen.
14-05-2012, 09:51 door Mysterio
Door svenvandewege: Zeg vooral niets negatiefs hier over Mozilla, Firefox of een combinatie daarvan. Je krijgt geheid minpunten door de mozilla fanclub hier. Die openshit browser, wat een troep.
Het is een kwestie van de juiste motivatie. Daarnaast gaat het voorbij aan het onderwerp van het artikel.

Het punt is dat Microsoft in het verleden al is veroordeeld voor de monopoly positie en Apple niet. Je kan Apple alleen maar beschuldigen van monopolisering, van Microsoft staat/stond het vast. Dat maakt het een stuk makkelijker om er stront heen te slingeren.

Het marktaandeel van Apple was vroegah verwaarloosbaar, dus had het helemaal geen zin om er een alternatieve browser voor te ontwikkelen. Nu liggen de cijfers wat anders, dus zou het in mijn ogen tijd worden voor een monopoly-zaak tegen Apple. Echter vraag ik me af wat je daarmee wilt bereiken. Firefox op een iPad?

Stel dat Microsoft blijft bij deze beslissing, dan zal weer getoetst moeten worden tot in hoeverre er sprake is van een monopoly op een bepaald platform en of dat een schadelijk iets is. Ik vrees voor Microsoft dat ze, gezien de zaken in het verleden, vrij zwak staan.
15-05-2012, 09:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Mozilla kan op Apple's mobiele besturingssysteem iOS ook geen browser ontwikkelen, omdat Apple net als Microsoft de benodigde software hiervoor niet beschikbaar stelt.

Wat een onzin Opera, Dolphin en anderen hebben ook een iOS variant in de Appstore.

Dat komt omdat browsers op iOS alleen het WebKit engine mogen gebruiken. Mozilla heeft zijn eigen Gecko engine en dat mag niet van Apple.

Overigens is Firefox géén achterhaalde browser, en de snelheid komt ook steeds hoger te liggen. Dat de snelheid van Firefox en het resourcegebruik lange tijd onder de maat waren komt oa omdat Mozilla nog oudere Windows versies ondersteunde. Die support hebben ze nu gedropt (enkel XP SP3 en hoger worden ondersteund), waardoor de browser een stuk sneller is geworden.
Ook zorgden de add-ons voor een hoop ellende, maar daar zijn ze ook hard aan aan het werken.
Ik ben geen verstokte Firefox fan en als web developer gebruik ik ook veel andere browsers, maar ik vind Firefox toch wel één van de meest uitgebreide browsers die er is (Opera spreekt me dan minder aan, die heeft mij dan net weer te veel opties). Chrome is in mijn ogen iets te minimalistisch.
15-05-2012, 16:58 door Anoniem
Door grizzler: Windows 8 en Windows 8 voor ARM geen verschillende besturingssystemen? Als je zo'n uitspraak doet heb je niet veel kaas gegeten van processorarchitectuur. Ik weet niet wat voor vertaalslag er precies moet worden gemaakt om Metro apps voor het ene platform op het andere te kunnen laten draaien (zit daar misschien sowieso standaard een laag tussen? ik heb geen verstand van Metro apps), maar ARM en x86 zijn zo fundamenteel verschillend, dat je een standaardapplicatie voor de een gegarandeerd niet aan de gang krijgt op de ander.
En jij niet van compilers. De vertaalslag die moet plaatsvinden is van broncode naar machinecode, niet van machinecode voor de ene architectuur naar machinecode voor de andere, en die vertaling wordt met compilers gedaan. Kijk eens naar de processorarchitecturen die Debian Linux ondersteunt (http://www.debian.org/ports/): 11 officiële ports en nog eens 12 onofficiële. Ze hebben echt niet 23 keer equivalente broncode voor besturingssysteem en tienduizenden pakketten herschreven, zo veel mogelijk code wordt gedeeld, anders is het niet hanteerbaar. En ze noemen het ook niet 23 verschillende besturingssystemen, het is allemaal Debian.

Als het om dotNet-applicaties gaat is het een ander verhaal trouwens, dan is de broncode gecompileerd naar "machine"-code voor een virtuele machine waar voor elk architectuur (op de hierboven geschreven manier) een gecompileerde versie beschikbaar is. Voor Java geldt dat ook. Dat wordt, afhankelijk van hoe de virtuele machine precies werkt, geheel of gedeeltelijk doorvertaald naar machinetaal voor de doelarchitectuur.

Dus ja, het is gewoon hetzelfde besturingsysteem dat gecompileerd is voor verschillende architecturen. En als een applicatie niet voor het dotNet-platform of iets vergelijkbaars geschreven is moet je van software ook de versie voor jouw hardwarearchitectuur installeren. Dat maakt er geen andere applicatie van, Firefox is Firefox, ongeacht de hardware waar je het op uitvoert.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.