Een voormalige werknemer van de Britse Barclays Bank heeft een boete van ruim 3.000 pond gekregen wegens het illegaal opvragen van klantgegevens die vervolgens aan een kennis werden doorgespeeld. Jennifer Addo gebruikte haar positie bij de bank om het aantal kinderen van een klant op te vragen.
Deze informatie werd vervolgens doorgespeeld aan de toenmalige partner van de klant, die tevens een vriend van Addo was. De activiteiten van de werknemer kwamen aan het licht toen de klant de bank informeerde dat informatie uit zijn dossier aan zijn toenmalige partner was doorgespeeld.
Uit een onderzoek dat volgde kwam naar voren dat Addo de gegevens van de klant 22 keer illegaal had opgevraagd. Ondanks de waarschuwing van de bank dat medewerkers klantgegevens niet zouden moeten opvragen tenzij het vereist is.
"De bankindustrie heeft strenge procedures en beveiligingsmaatregelen om ervoor te zorgen dat gegevens van hun klanten veilig zijn. Banken vertrouwen echter op de eerlijkheid en professionaliteit van hun personeel om ervoor te zorgen dat de toegang tot klantgegevens niet voor persoonlijke gewin wordt misbruikt", aldus Stephen Eckersley van de Britse toezichthouder ICO. Addo werd kort na de klacht van de klant bij de bank ontslagen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.