image

Adverteerders geven app-ontwikkelaars privacyregels

donderdag 26 september 2013, 13:28 door Redactie, 4 reacties

De Nederlandse branchevereniging van adverteerders heeft vandaag een document gepubliceerd waarin privacyregels voor app-­ontwikkelaars en marketeers staan. De publicatie moet het gemakkelijk maken om apps aan te bieden die volgens de regelgeving op het gebied van privacy zijn ontwikkeld.

Ontwikkelaars kunnen zo aan de consument duidelijk maken welke gegevens zij verzamelen en waar ze die voor gebruiken. Apps maken tegenwoordig vaak gebruik van de locatie (GPS) of de contactenlijst van de smartphonegebruiker. "Maar als eigenaar van je data heb je ook het recht te weten wat er met deze gegevens gebeurt", zo stelt de branchevereniging voor Direct Marketing bedrijven in Nederland (DDMA).

Regels

De vereniging heeft het document 'Praktische juridische tips mobile' gepubliceerd om de advertentiesector uit te leggen hoe de Europese toezichthouders voor privacy vinden dat er met gegevens van app-gebruikers moet worden omgegaan. Het gaat dan om zaken als de mogelijkheid voor gebruikers om zich af te melden voor pushberichten en het nemen van voldoende technische maatregelen om persoonlijke gegevens die de app gebruikt te beveiligen.

Reacties (4)
26-09-2013, 14:45 door Anoniem
"Maar als eigenaar van je data heb je ook het recht te weten wat er met deze gegevens gebeurt"

Vertellen hoe je privacy geschonden wordt is niet hetzelfde als privacy respecteren. Tegelijkertijd geven veel consumenten natuurlijk toestemming om hun privacy te schenden.
26-09-2013, 16:05 door rsterenb
Ach, van de adverteerders en marketeers hoeven we het niet te hebben. Gelukkig bestaan er initiatieven die er wel echt iets aan proberen te doen.

Zo heeft CyanogenMod tegenwoordig een Privacy Guard die, wanneer deze functie voor een app enabled is, ervoor zorgt dat altijd een lege lijst van contacten en SMS berichten, een lege agenda en een lege browser geschiedenis aan de app wordt gegeven. Ook doet het alsof lokatie services disabled zijn. Verder is het best handig om een firewall functie te hebben, zodat je per app kan beslissen of die het WIFI of mobile netwerk mag gebruiken.
Deze maatregelen vind ik veel nuttiger dan een set regeltjes waarvan je maar moet afwachten of iemand zich eraan houdt.
26-09-2013, 16:22 door Anoniem
"De branchevereniging van adverteerder bepaald privacyregels voor app-ontwikkelaars"

Dat is net alsof

"Het dieven gilde de regels voor deursloten bepaald"
26-09-2013, 23:26 door schele
Als je die regels doorleest en het oorspronkelijke art29 werkgroep document kent zie je dat zich hebben beperkt tot de hapklare brokken zonder de hot issues aan te pakken. Allemaal leuk op hoeveel manieren je toestemming moet vragen van de burger enzo, maar ik zie niks staan over hoe die adverteerders met de gegevens om moeten gaan. En dat is nou net de clue, niet (alleen) dat ze gegevens verzamelen, maar vooral wat ze er mee doen als ze die eenmaal hebben.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.