De Nederlandse branchevereniging van adverteerders heeft vandaag een document gepubliceerd waarin privacyregels voor app-ontwikkelaars en marketeers staan. De publicatie moet het gemakkelijk maken om apps aan te bieden die volgens de regelgeving op het gebied van privacy zijn ontwikkeld.
Ontwikkelaars kunnen zo aan de consument duidelijk maken welke gegevens zij verzamelen en waar ze die voor gebruiken. Apps maken tegenwoordig vaak gebruik van de locatie (GPS) of de contactenlijst van de smartphonegebruiker. "Maar als eigenaar van je data heb je ook het recht te weten wat er met deze gegevens gebeurt", zo stelt de branchevereniging voor Direct Marketing bedrijven in Nederland (DDMA).
De vereniging heeft het document 'Praktische juridische tips mobile' gepubliceerd om de advertentiesector uit te leggen hoe de Europese toezichthouders voor privacy vinden dat er met gegevens van app-gebruikers moet worden omgegaan. Het gaat dan om zaken als de mogelijkheid voor gebruikers om zich af te melden voor pushberichten en het nemen van voldoende technische maatregelen om persoonlijke gegevens die de app gebruikt te beveiligen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.