image

Mozilla-topman hekelt installatie toolbars AVG en Ask

vrijdag 27 september 2013, 11:25 door Redactie, 18 reacties

Mozilla-topman Asa Dotzler heeft uitgehaald naar Oracle, AVG, Ask, Norton en andere bedrijven die op slinkse wijze hun toolbars verspreiden of hun software hiervoor laten gebruiken. Bij de installatie van veel software wordt tegenwoordig allerlei andere software meegeïnstalleerd, waaronder toolbars.

Vaak gaat het hier om de standaard-installatie waardoor eindgebruikers vaak ongewenste software op hun computer krijgen. "Hoe kan het dat zoveel 'legitieme' bedrijven meedoen aan dit soort dubieuze en verkeerde praktijken?", vraagt Dotzler zich af. Hij stelt dat Windowsgebruikers op deze manier allerlei applicaties op hun computer installeren die ze eigenlijk niet willen. "Waarom staan we dit toe? Waarom is het oké voor bekende merken om dit soort tactieken te gebruiken zonder dat het gevolgen heeft?"

Ervaring

Door de handelswijze van veel softwarebedrijven wordt het vertrouwen in de pc ondermijnd en kiezen consumenten in plaats van "rijke ervaringen" waar ze zelf aan kunnen deelnemen, zoals op het open platform van de pc mogelijk is, voor eenvoudige en meer consumptiegerichte ervaringen.

Dotzler roept met name Oracle, AVG, Ask en Norton op om met deze praktijken te stoppen. Het gaat dan zowel om het verspreiden van toolbars via de software van derden als het laten gebruiken van de eigen software hiervoor. "Dit is geen acceptabel gedrag voor dit soort gerespecteerde softwarebedrijven. Het is vijandig tegenover gebruikers en het moet stoppen", besluit de Mozilla-topman.

Reacties (18)
27-09-2013, 11:29 door Anoniem
Eindelijk iemand die er eens over praat.
Ik heb er zo'n hekel aan dat als je Flash Player of JAVA wilt installeren je die rot toolbars meekrijgt.
Zoveel mensen die niet alles lezen en maar klikken en klikken en hoppa, daar is er weer een.
Slecht zaak van die grote bedrijven.
27-09-2013, 11:31 door Anoniem
"Hoe kan het dat zoveel 'legitieme' bedrijven meedoen aan dit soort dubieuze en verkeerde praktijken?"

Da's nie moeilijk, Asa. Daar verdienen ze geld mee. Als er geld te verdienen is dan worden normen
en waarden desnoods naar beneden bijgesteld.
27-09-2013, 11:36 door Anoniem
Hebben gebruikers zelf geen verantwoordelijkheid, zolang het niet gaat om verder aantoonbaar kwaadaardige software ? Immers kan je vrijwel altijd *zelf* kiezen of je deze extra zaken wel/niet wilt.

Ik vind het erg gemakkelijk om de gebruikersverantwoordelijkheid altijd maar weer terzijde te schuiven, terwijl je wel de keuze voorgeschoteld krijgt tijdens installatie.

Het zou netter zijn dit niet te doen, of opt-in in plaats van opt-out, maar als gebruiker heb je zelf gewoon een keuze.
27-09-2013, 11:46 door john west
Helemaal met eens,

Laatst had ik vergeten het uit te vinken, bij update GOM player,kreeg die troep er moeilijk af.
27-09-2013, 11:47 door Anoniem
Voor een paar kennissen waar ik de computers van beheer sloop ik al die rotzooi er van tevoren uit. Is inderdaad te zot voor woorden dat ze dit doen, maar echt verbaasd ben ik er niet over. Geen enkel bedrijf is immers te vertrouwen.
27-09-2013, 11:51 door Anoniem
inderdaad, ook bij de installatie van java proberen ze je ask door de strot te rammen !
Een schande, en zeker voor een programma dat dan nog zo lek is als een zeef.
27-09-2013, 11:55 door Anoniem
"Laatst had ik vergeten het uit te vinken"

Is dat niet je eigen keuze / verantwoordelijkheid ?
27-09-2013, 12:24 door Anoniem
Vergeet Google, Adobe en Piriform niet. Via hun installatieprogramma's van o.a. Reader, Flash en CCleaner wordt je Google Chrome en Toolbar opgedrongen. Ik roep al jaren dat Neelie Kroes zich daar eens mee bezig moet houden - met de agressieve wijze waarop Google haar software opdringt, in plaats van het constant pesten van Microsoft.

Naast systeembeheerder doe ik privé mensen vaak helpen met het opschonen van hun pc, en elke keer kom ik dezelfde toolbar rommel tegen, die bij die mensen tot enorme frustratie leidt.

Kortom, ik ben het helemaal eens met de heer Dotzler.
27-09-2013, 13:23 door 0101
@Anoniem 12:24 en dan is Google Toolbar nog iets dat toegevoegde waarde kan hebben en wat redelijk te verwijderen is. Als je ziet wat voor rommel er met sommige andere programma's meekomt... Sommige software is zo slecht te verwijderen dat je het als regelrechte malware kunt beschouwen.
27-09-2013, 13:47 door roevka
Wat is er mis met een 'Opt in' in plaats van een 'Opt out' door het vinkje weg te halen?
Nu maken ze misbruik van het bekende feit dat gebruikers niet lezen. Ook al is het 'gratis' het wil nog niet zeggen dat die je die meuk geïnstalleerd wilde hebben wanneer je weer eens op de automatische piloot te snel doorklikte. Maar ach, wie komen hier in Europa eigenlijk op voor de computergebruikers?
27-09-2013, 14:58 door Anoniem
Door Anoniem: "Laatst had ik vergeten het uit te vinken"

Is dat niet je eigen keuze / verantwoordelijkheid ?

Nee.
Het is voor een eindgebruiker niet te bepalen of "de ditofdat toolbar" een onderdeel van het pakket is wat je wilt
installeren en wat als je het niet installeert later betekent dat je iets niet kunt, of dat dit een opgedrongen stuk
extra software is. Alles op de standaardwaarden laten staan is de meest geadviseerde handeling.

Dus men zou dit soort vinkjes standaard uit moeten laten, dan kan de gebruiker ze naar eigen keuze en
verantwoordelijkheid aan zetten. Idem met "wilt u op de hoogte gehouden worden met commerciele nieuwsbrieven"
vinkjes die je op veel aanmeldpagina's vindt. Prima zo'n vinkje maar het moet ofwel default uit staan, of het
moet een ja/nee radiobutton zijn die je verplicht moet kiezen (zodat je zelf ofwel op ja ofwel op nee moet klikken).

DAN is het een eigen keuze.
27-09-2013, 15:36 door romyjan1
Wat ik niet begrijp,dat als er een update van software komt en ik zeker het vinkje van!! Ik wil geen Yahoo installeren,er na de installatie weer die Toolbar van Yahoo er op staat.
Krijg dit er ook alleen maar af met herstellen,ik gebruik WD 7.
Maar heb dan geen software update.
Oké ik ben niet zo technisch als jullie allen,maar wil wel graag zo veilig mogelijk met mijn PC werken en dan zijn alle update,s toch wel noodzakelijk om deze te installeren.
27-09-2013, 15:40 door Anoniem
door john west:
Laatst had ik vergeten het uit te vinken....
door anoniem 11:55:
Is dat niet je eigen keuze / verantwoordelijkheid ?
De meesten hier weten wel hoe je voorkomt dat deze zooi op je pc komt. (een enkele oops daargelaten)
En ook hoe je van deze zooi weer af komt.

Het gaat natuurlijk om de grote meute dat wat minder handig is en zich idd niet realiseren wat ze precies installeren.
Juist die moeten beschermd worden.
27-09-2013, 16:40 door Anoniem
Door Anoniem: Hebben gebruikers zelf geen verantwoordelijkheid, zolang het niet gaat om verder aantoonbaar kwaadaardige software ? Immers kan je vrijwel altijd *zelf* kiezen of je deze extra zaken wel/niet wilt.

Ik vind het erg gemakkelijk om de gebruikersverantwoordelijkheid altijd maar weer terzijde te schuiven, terwijl je wel de keuze voorgeschoteld krijgt tijdens installatie.

Het zou netter zijn dit niet te doen, of opt-in in plaats van opt-out, maar als gebruiker heb je zelf gewoon een keuze.

Ik zou je graag gelijk willen geven, maar ze worden steeds creatiever met het verzinnen van manieren om je tegen je wil die toolbar te laten installeren. Daarnaast zijn er ook steeds meer (freeware) programma's die opeens een toolbar meeïnstalleren. Moest je in het verleden ergens halverwege de installatie een vinkje weghalen, nu moet je vaak:
- bewust kiezen voor een aangepaste installatie (normaal gesproken alleen nodig als je het programma in een andere map wil installeren, wat veel mensen niet doen)
- halverwege de installatie op "annuleren" klikken (op de vraag of je de toolbar wil installeren)
- halverwege op "installatie beëindigen" klikken (en dan gaat het opeens over de installatie van de toolbar)
- de knoppen voor annuleren en OK worden omgewisseld ten opzichte van hun normale positie (met OK op de plek waar je annuleren zou verwachten)
- combinaties van bovenstaande zaken
En er zijn ongetwijfeld al weer nieuwe trucs bij verzonnen om niet oplettende computeraars ongewild toolbars te laten installeren. Heel vermoeiend en daarom installeer ik zoveel mogelijk via "www.ninite.com", maar die biedt jammer genoeg nog niet alle freeware programma's aan die ik gebruik.
27-09-2013, 16:48 door Anoniem
Inderdaad, erger me er ook dood aan. Laatst nog ImgBurn en µTorrent geïnstalleerd op mijn computer. Heb volgens mij wel 3 stuks aan crapware weg moeten klikken om de programma's te kunnen installeren.
27-09-2013, 18:01 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
27-09-2013, 18:13 door vimes
En vergeet het kapen van de adresballk door zoekmachines in de browser niet.
27-09-2013, 21:20 door johanw
Hij zou er ook eens iets aan kunnen doen in polaats van er alleen maar over te klagen. Die ask.com toolbar bijvoorbeeld is typisch iets dat je botweg kunt blokkeren (wie wil dat ding nu bewust hebben?), en als dat te ver gaat kan Firefox de melding geven dat er een dubieuze toolbar geinstalleerd is, of je die echt wilt gebruiken en ze anders alsnog weggooien. Een melding geven dat iemand probeert je standaard zoekmachine te wijzigen en of dat OK is zou ook niet verkeerd zijn en lijkt me niet zo lastig te implementeren.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.