Door Anoniem: Dat betekent volgens mij dat er onvoldoende is gecommuniceerd waar je informatie kunt krijgen over IBAN.
Ik doe zakelijk veel buitenlandse betalingen en ben al sinds 2000 bezig met IBAN. Maar na 13 jaar kunnen zelfs de banken nog niet goed met IBAN omgaan. Volgend jaar moet je IBAN gebruiken, dus mijn Amrobank stuurt nu alvast overschrijvingskaarten waar je alleen IBAN mag invullen. Dus met de komende verandering zou je verwachten dat op zijn minst de banken beide nummers naast elkaar doorgeven.
Niets is minder waar. Ik moet sinds een paar maand een periodieke betaling op een nieuw nummer van de SNS bank overmaken. Zij stuurden me alleen een kort nummer. Na een klacht van mij dat ik diet niet kon overmaken kreeg ik wel het volledige IBAN, met de melding dat ik dat ook zelf op internet een converter had kunnen vinden. Klopt, ik heb er 13 jaar geleden zelfs een zelf geschreven, maar mijn punt was dat ik van de bank verwacht dat ze mij dat geven.
Nu kreeg ik afgelopen week weer een brief van de SNS met weer een nieuw nummer om de periodieke betaling op te doen. En je raad het: weer niet het IBAN nummer wat ik verplicht op mijn amro formulier moet invullen.
Als de bank niet zelf een converter aanraad, krijg je het dat mensen op allerlei foute sites terecht komen en daar hun data invullen.
Bij de invoering van IBAN waren kennelijk geen grote lichten betrokken.
Nee, dom waren ze echt niet, maar ze hadden gewoon een andere agenda. Het gaat hier niet om gemak voor de consument, maar om de landsgrenzen weg te nemen. Voor sommigen is een buitenlandse betaling nog een drempel en nu is de drempel voor allen even lastig.