De bonuskaart van Albert Heijn maakt het volgens de Consumentenbond kinderlijk eenvoudig om de aankopen van iemand anders in te zien. De bond pleit dan ook voor een betere beveiliging van de gegevens die via de kaart worden opgeslagen.
"Wie het nummer van een bonuskaart bemachtigt en invult op de website van AH of op de AH app, kan direct zien welke aankopen er recent zijn gedaan met die kaart." De Consumentenbond vindt dat Albert Heijn de aankoopgeschiedenis van hun klanten moet behandelen als privacygevoelige informatie en net zo moet beveiligen als persoonsgegevens.
Via de website van de grootgrutter of de AH app is precies te zien wat er recent met die bonuskaart gekocht is en op welke dag. Vervolgens kan er onderscheid worden gemaakt tussen 'laatst gekocht' en 'vaakst gekocht'. Er zijn geen producten die uitgezonderd zijn van deze overzichten.
Drank, sigaretten, condooms en zwangerschapstesten zijn gewoon terug te vinden in de overzichten, bleek uit een steekproef. Albert Heijn laat in een reactie weten dat aankoopgegevens geen persoonsgegevens zijn en het bedrijf zich dus aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens houdt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.