Het Duitse anti-virusbedrijf Avira gaat stoppen met het tonen van een dagelijks terugkerende advertentie aan gebruikers van de gratis virusscanner. Avira Free is na Microsoft Security Essentials (15,3%) en avast! Free Antivirus (13,6%) de populairste virusscanner ter wereld.
Het gratis anti-virusprogramma heeft wereldwijd een marktaandeel van 9%. Volgens cijfers van Opswat heeft Avira zelf wereldwijd een aandeel van 10,4%, wat aangeeft hoe groot het aandeel gratis gebruikers is. Naar eigen zeggen was de advertentie in de gratis oplossing noodzakelijk om het product te kunnen financieren.
Avira laat nu weten dat zowel gebruikers als het bedrijf zelf een hekel aan de advertentie hadden, maar dat het nodig was om het product aan miljoenen mensen te kunnen aanbieden. "Maar we beseften dat ondanks dat het een klein percentage van de kosten betaalt, het juist de gebruiker afschrikt waarvoor we de updates frequenter willen maken." Vanaf 1 oktober zullen de advertenties daarom niet meer worden getoond.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.