Een Israëlisch bedrijf heeft een technologie ontwikkeld waarmee websites gebruikers van AdBlockers toch advertenties kunnen tonen. Volgens ClarityRay wordt 9% van de advertenties op een website door AdBlockers geblokkeerd. AdBlockers zijn plug-ins voor de webbrowsers waarmee internetgebruikers Flash-animaties, reclame pop-ups en advertenties kunnen blokkeren. Bij sommige websites zou de helft van alle advertenties worden geblokkeerd, waardoor deze websites een groot deel van hun inkomsten mislopen.
Firefox-gebruikers zijn met 18% de voornaamste gebruikers van een AdBlocker, gevolgd door Apple Safari (11,3%) en en Google Chrome (10%). AdBlockers zijn zowel voor Firefox als Chrome de populairste plug-in. Daarnaast groeit het gebruik van Chrome, waardoor websites in de toekomst alleen maar meer inkomsten zullen mislopen.
Linux
Verder blijkt dat Linux-gebruikers de grootste banner-haters zijn. 29% van de Linux-gebruikers heeft een AdBlocker ingesteld, terwijl dit bij Mac-gebruikers 13% is. Windows volgt met 9,3%. Op Android en iOS bedraagt het aantal AdBlockers zo'n 2%, maar dit percentage zou wel stijgen.
Daarnaast stelt ClarityRay vast dat in de EU de meeste advertenties worden geblokkeerd. Oostenrijk is met 22,5% koploper, gevolgd door Hongarije (21,5%) en Duitsland (19,4%). Nederland staat met 8.4% op de elfde plek. Naast het tonen van niet te blokkeren advertenties, geeft het bedrijf websites de mogelijkheid om AdBlock-gebruikers een abonnement op de content af te laten nemen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.