In juni van dit jaar werd de eerste verzekeraar op Facebook gelanceerd en sindsdien heeft het bedrijf "enkele honderden" klanten en 12.000 likes binnengehaald. Het bedrijf heet Kroodle en is een initiatief van de Nederlandse verzekeringsmaatschappij Aegon.
Het is de eerste verzekeraar ter wereld waar klanten via hun Facebookprofiel een verzekering kunnen afsluiten. "Facebook is allang niet meer het netwerk waar je alleen je vakantiefoto’s deelt, contact houdt met je vrienden en familie of reageert op de vraag ‘Wat ga jij dit weekend doen’? Privé en persoonlijke bezigheden lopen steeds meer in elkaar over", aldus het bedrijf.
Door het gebruik van het persoonsprofiel hoeft de verzekerde een minimale hoeveelheid informatie te geven. Zo zorgt het inloggen via Facebook ervoor dat zowel handtekeningen als polisnummers "verleden tijd" zijn.
De verzekeringen zijn dagelijks online aanpasbaar of op te zeggen zonder dat er mensen aan te pas komen. Door de member gets member mogelijkheid in de KroodlePool delen klanten daarnaast een bonus met Facebookvrienden als zij ook voor een Kroodle-verzekering kiezen. Ondanks deze bonus en laagdrempelige opzet lijkt het erop dat Facebook voor veel mensen nog niet het platform is om een verzekering op af te sluiten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.