Een kwart van de Nederlanders heeft geen vertrouwen in internetbankieren, een verdubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden. Dit komt vooral door alle berichten over skimming en phishing in de media. De zorg om online privacy daalde in afgelopen vijf jaar van 22% naar 15%. Toch maakt men zich over bepaalde internetactiviteiten nog wel degelijk zorgen. Het gaat naast internetbankieren ook om de privacy waarborging van zoekmachines.
Dit blijkt uit een peiling van mediabureau Stroom onder toepasselijk 419 respondenten tussen de 18 en 49 jaar oud. Eenzelfde peiling werd al eerder verricht in oktober 2007. Volgens de onderzoekers is de consument door de toegenomen berichtgeving in de media zich bewuster geworden van de risico’s op internet. "Alle aandacht voor skimming en phising hebben het vertrouwen in internetbankieren daardoor geen goed gedaan."
Het vertrouwen in sociale netwerksites is de afgelopen vijf jaar nagenoeg gelijk gebleven rond de 50%. Het toenemende gebruik van social media zorgt er blijkbaar niet voor dat meer mensen zich meer of minder zorgen maken over hoe hun persoonlijke data gebruikt worden.
Cookies
Vanwege het aankomende 'cookieverbod', waarbij websites niet zonder toestemming cookies mogen plaatsen, werd de respondenten ook over hun kennis van cookies gevraagd. Die blijkt onverminderd groot: 87% is van hiervan op de hoogte. De cookie-instellingen op de computer zijn ook niet significant gewijzigd in de afgelopen vijf jaar. Nog steeds laat 10% geen cookies toe en krijgt 25% een pop-up scherm in beeld voor toestemming.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.