Door Nietsnut: Ik wordt er een beetje moe van ik beheer zelf een paar websites met google ads en die websites zijn allemaal gratis toegankelijk en er zijn ook leuke dingen te downloaden allemaal gratis het enigste wat ik ervoor terug vraagt is dat mensen op de ads klikken wat op zich helemaal niet verplicht is.
De reden dat ik ooit aan de ad/flashblockers ging was dat de reclames opdringeriger en opdringeriger werden. Ze proberen aandacht te trekken, en die aandacht wordt afgeleid van waarvoor ik een website bezoek: de inhoud. En ik word sterk afgeleid. Als er één bewegend of steeds verspringend ding in beeld is dan levert het me al duidelijke moeite op om me te concentreren op de tekst die ik eigenlijk wil lezen, als er twee of drie van die banners rondom de tekst staan dan lukt het me niet meer. Ik heb gemerkt dat mensen als jij die klagen over mensen als ik gewoonlijk de neiging hebben om dat als onzin weg te wuiven, maar zo is het echt voor mij: ik kan die tekst verdomme niet meer lezen door al dat geflikker. En dus zet ik dat geflikker uit, anders wordt het web voor mij onbruikbaar. En voor de duidelijkheid: ergernis opwekken is niet de manier om aan mij wat te verkopen, ik herinner me die ergernis en doe liever zaken met een ander.
Ik weet niet hoe jouw website eruitziet, ik heb dit bezwaar niet tegen simpele tekst-advertenties bijvoorbeeld, maar ik ben me niet bewust van een mogelijkheid om die wel en andere soorten advertenties niet te blokkeren, ik kan alleen advertentienetwerken aan- of uitzetten voor zover ik weet.
Als gerichte reclame mensen meer kan aansporen om op de ads te klikken who cares en als je dat nou helemaal niet wil zijn er zat technische oplossingen om ads niet meer te tonen.
Waar je net nog bezwaar tegen maakte. En who cares? I care. Die gerichte reclames zijn alleen mogelijk door de voorkeuren van mensen vast te leggen en te analyseren. Waar halen die adverteerders de brutaliteit vandaan om dat zonder mijn expliciete instemming te doen? Ik stel prijs op mijn privacy, en zie niet in waarom ik de belangen van mensen zou moeten respecteren die er al bij voorbaat blijk er geven de mijne te negeren.
Een ding daar heb de nieuwe cookie wet nu ook wel voor gezorgd bij geen cookies accepteren in het waarschuwings scherm dan ga je maar lekker weg.
Op jouw website is dat jouw keuze. In plaats van je tegen je bezoekers te richten zou je echter ook eens vraagtekens kunnen zetten bij hoe de adverteerders werken, en je advertentieboer daarop aanspreken. Minder opdringerigheid werkt bij mensen als ik beter, en ik denk dat de reclamebranche al lang het punt heeft bereikt dat minder opdringerigheid bij de meeste mensen beter werkt. Ze zijn alleen zo in een strijd om elkaar te overschreeuwen verwikkeld dat ze niet meer doorhebben dat stilte ook kan verkopen. Als ze dat al ooit begrepen hebben.