Een zeer groot deel van de consumenten vindt dat klanten van Albert Heijn met een persoonlijke Bonuskaart hun aankoopgegevens moeten kunnen wissen, zo blijkt uit een enquête van televisieprogramma Kassa. Morgen start de supermarktketen met de persoonlijke Bonuskaart.
Klanten die meer gegevens afstaan ontvangen naast de normale Bonuskortingen ook persoonlijke aanbiedingen. Het gaat dan om kortingen op producten die de klant regelmatig koopt en kortingen op producten waarvan Albert Heijn denkt dat ze voor de klant interessant zijn. Op dit moment zijn er 7 miljoen Bonuskaarthouders in Nederland. 5,5 miljoen Bonuskaarten staan niet op naam.
98% van de 16.000 consumenten die aan de enquête van Kassa deelnamen vindt dat AH-klanten met een persoonlijke Bonuskaart hun aankoopgegevens moeten kunnen wissen. Albert Heijn is echter niet van plan om dat mogelijk te maken. Consumenten met een geactiveerde kaart kunnen daar wel eenmalig weer vanaf. Alle bekende gegevens worden dan geanonimiseerd. Het tussendoor wissen van bepaalde bonnen is echter niet mogelijk.
Verder bleek dat 33% van de consumenten straks zijn gegevens beschikbaar zal stellen om de extra korting te krijgen. Van de mensen die een persoonlijke Bonuskaart aanvragen zegt echter 58% dat ze hun persoonsgegevens niet correct zullen invullen. "Dit soort 'burgerlijke ongehoorzaamheid' is een manier om toch enigszins anoniem te blijven", stelt marketingspecialist Max Kohnstamm. "De supermarkt hoeft niet alles te weten."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.